Komedie over excentrieke familie ontbeert brille

The Family Fang

Regie: Jason Bateman

Met: Jason Bateman, Nicole Kidman, Christopher Walken en Maryann Plunkett

***

Wanneer is iets kunst? En is alles wat je onder het mom van kunst doet, gerechtvaardigd? Waar ligt de grens? Het zijn interessante vragen die regisseur en hoofdrolspeler Jason Bateman met zijn bestsellerverfilming 'The Family Fang' oproept. Bateman speelt Baxter Fang, een alleenstaande schrijver met een writer's block. Nicole Kidman, die de film produceerde, is zijn zus Annie, die ook zo haar demonen heeft. Als actrice heeft Annie de impulsbeheersing van een tweejarige, aldus haar manager.

Nog erger is dat broer en zus tijdelijk weer zijn aangewezen op hun ouders, de performancekunstenaars Caleb en Camille, die ze verantwoordelijk houden voor hun ongeluk. Vader en moeder hadden er een handje van om hun kinderen te betrekken in hun performances. Ze deden aan geënsceneerde bankroven, en zetten met hun anarchistische acties liefst openbare gelegenheden op z'n kop. De kinderen hadden geen keus. Ze moesten meedoen.

De film is op z'n best in de eerste helft, als hij nog vragen oproept. In hoeverre exploiteerden de ouders hun kinderen? En in hoeverre hebben die kinderen daar nu, als volwassenen, last van? Zijn de ouders genieën of charlatans? Helaas laat de film alles vanuit het gezichtspunt van broer en zus zien, waardoor de ouders geen schijn van kans maken. Christopher Walken kan nog zo'n heerlijke excentriekeling spelen als vader Fang, hij krijgt nooit onze sympathie, zelfs niet het voordeel van de twijfel.

Dat is vooral duidelijk als vader en moeder na een auto-ongeluk spoorloos verdwijnen. Annie ruikt meteen onraad. Ze hebben hun verdwijning vast in scène gezet. Maar als broer en zus vervolgens als detectives op pad gaan, kan het je eigenlijk niet zoveel schelen. Die gekke performancekunstenaars hebben niet de ruimte gekregen om zich tot volwaardige karakters te ontwikkelen. Hoe kun je begaan zijn met hun lot?

Het boek van Kevin Wilson waarop de makers zich baseerden, werd bij verschijnen in 2011 geprezen als een briljante zwarte komedie. In de verfilming is daar niet veel van over. Regisseur Jason Bateman is dan ook geen Wes Anderson die zich met droge, absurde invallen (zie 'The Royal Tenenbaums') ontpopte als een meester op het gebied van kapotte families. Ook Noah Baumbach liet zich met films als 'The Squid and the Whale' en 'Margot at the Wedding' gelden als een scherp observator van familieleed.

The Family Fang ontbeert die brille, waardoor de aandacht zich langzaam op iets anders vestigt: het kortgelokte pruikje en onwerkelijk gladde gezicht van de 49-jarige Nicole Kidman. Nog even, en de Hollywooddiva oogt weer als een twintiger.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden