Komedie met vleugje drama

'Het geheugen van water'
Shelagh Stephenson. Regie Antoine Uitdehaag. DeLaMar Theater Amsterdam t/m 5-8. www.delamar.nl

De dood van een ouder die dwingt tot een reünie van de kinderen. Het thema komt op gezette tijden langs in het theater. Logisch, want een smeuïge afwisseling tussen humor en drama ligt voor het oprapen. Hoe sneu de aanleiding ook is, die zorgt wel voor confrontaties, die bij het publiek herkenning en hilariteit oproepen.

In 'Het geheugen van water' ('The Memory of Water' 1996) is het niet anders. De Engelse schrijfster Shelagh Stephenson (1955) brak er, na jaren geploeter als tweederangsactrice en marginale successen als hoorspelschrijfster, definitief mee door toen het stuk in 2000 op het Londense West End werd gespeeld.

Stephenson heeft een vlotte pen, schrijft pittige dialogen en wil zich, afgaand op wat hints in het stuk, graag met schrijvers als Tsjechov en Woody Allen meten. Maar haar drie zusters zijn wel een flink tikkeltje burgerlijker getekend. Karakters en problematiek blijven niet veel langer dan de duur van de voorstelling in je geheugen hangen.

De oudste zus is het zorgende type, de tweede de intelligente van de familie en de jongste een zenuwpees. Soms kapen ze herinneringen van elkaar met zichzelf in de hoofdrol, maar of dat bewust of onbewust gebeurt wordt niet duidelijk. Wat een van de gemiste kansen is voor iets meer gelaagdheid.

Het overduidelijke verschil in aard is daarentegen wel dankbaar materiaal voor actrices. In een klassiek wit slaapkamerdecor (Niek Kortekaas) met de focus op moeders bed is de voorstelling dan ook vooral een speelfeestje. Regisseur Antoine Uitdehaag laat Pauline Greidanus als de wildebras wat te veel in de overdrijving doorhalen, maar het laconieke dat Anneke Blok en zeker Tjitske Reidinga aankleeft gaat heerlijk swingen.

Verrukkelijk is de dronkemansscène waarin Blok de frustraties van haar 'Moeder Teresa' gevoelig laat doorklinken. En in het tweede deel geeft Reidinga met een mooie mix van stil spel en scherpe timing aan de gefnuikte kinderwens van haar zo nuchter ogende Marie een dramatische diepte, die er in de tekst juist nogal opzichtig en slecht uitgewerkt op is geplakt.

Met goed spel en een soepele regie is 'Het geheugen van water' als eerste van de De La Mar Producties geslaagd. Herkenbaar en toegankelijk voor een breed publiek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden