Kolkende semidocu over moraal

THEATER

Fresh Young Gods Toneelgroep Oostpool ****

Wat is de energie waarop de wereld(economie) draait en die haar ook kan nekken? Olie? Gas? De mens zelf? Het is in feite een heel geniepige vraag die op komt borrelen in het tweede deel van Toneelgroep Oostpools drieluik 'Goede Bedoelingen', een satirische kijk op de relatie tussen maatschappij en milieu.

Stond in 'De onrendabelen' de in schunnigheden en fiasco's grossierende zelfkant centraal, in 'Fresh Young Gods' is dat de ogenschijnlijk heel wat nettere omgeving van het grootkapitaal. Wordt echter het gordijntje van die uiterlijke schijn even opgelicht, dan blijkt het daarachter minstens zo obsceen als bij de Tokkies. Kost alleen een flinke duit meer. En als het tegenzit, zijn de gevolgen desastreuzer.

Neem een weekendje Dubai, waar twee hoge piefen van de Shell in het luxeappartement met jacuzzi van een louche hawala-bankier belanden. Met een topman van de ECB, de dochter van Erdogan, een escortdame, een CIA-agente (een spannend dubbelzinnige Mariana Aparicio Torres). En heel veel drank en drugs. Inclusief een baldadig intermezzo met een onbemande politieauto. Inmiddels op Facebook. Net als een gebeurtenis uit 'De onrendabelen'.

Als dan de volgende morgen de wereld in brand lijkt te staan met een woedende menigte beneden, een pakje met sinistere inhoud op tafel en onheilspellende koersen, zeker voor Shell, is het wel even daas zoeken naar opwekkende coke. Of een stropdas.

Om die moraal gaat het in 'Fresh Young Gods', eentje die niet de impact van dom gedrag toetst, maar eigen reputatieschade poogt te beperken. Schrijver Joeri Vos heeft daar een mooie vorm voor gevonden door het stuk als reconstructie, negen jaar na dato, te schrijven. Een kolkende semidocumentaire in handen van regisseur Eric de Vroedt.

Kalme, zelfgenoegzaam indringende verklaringen achteraf van de betrokkenen op een groot scherm worden afgewisseld met live scènes van de nacht van en de ochtend na de orgie. Eerst swingend en sexy, maar met een allengs ridiculer contrast tussen de eloquente theorieën en sterk uitvergroot, driftig infantiel gedoe op de vloer. Soms iets te haastig, wat het zicht op het verschil tussen personages dreigt te vertroebelen.

Geestig is hoe juist de combinatie van woordkeus, tempo en dubbelbeeld de vinger legt op eigenwaan en onlogica. Gevaarlijk bedrieglijke retoriek van omhooggevallen ego's, die hun zedelijk verval domweg negeren. Fraai verklankt in de vondst van een muzikale stroboscoop - hortende muziekflarden - aan het eind. Tekst en enscenering hebben elkaar opgestuwd tot een zeer expressieve theaterstrip.

Tot en met 23-12. Info: www.toneelgroepoostpool.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden