Koffie

Het team van Bean There, met in het midden (blond haar en bril) Sarah Robinson. (FOTO S: BEAN THERE. PORTRET RECHTS: SYBRANDUS ADEMA)

De Bean There koffiebranderij in Johannesburg probeert Zuid-Afrikanen aan de fairtradekoffie te krijgen. Maar het fenomeen eerlijke handel is nog erg onbekend.

De eerste en enige fair trade gecertificeerde koffiebranderij in Zuid-Afrika is gevestigd in een trendy winkelstraatje aan de rand van de Johannesburgse binnenstad. Op zaterdagochtend strijken uitgewinkelde Johannesburgers neer in de coffeeshop bij het bedrijf, Bean There genaamd. Drink responsibly – drink verantwoordelijk, staat er op de khaki T-shirts van het personeel. Maar slechts weinig mensen weten wat fair trade inhoudt, zegt medewerkster Sarah Robinson. „Mensen vragen regelmatig om ’free trade’ koffie, of ’free range’ koffie. Publieksvoorlichting is een van onze grootste uitdagingen.”

Dat blijkt ook uit een rondvraag onder de klanten. Shaun Wilson, een blanke 30-jarige ingenieur rekent een pakje Ehthiopische Sidamo-koffie af. „Ik kom hier omdat je de koffie kunt uitkiezen die je lekker vindt. Het helpt dat het ook nog eens fairtradekoffie is, omdat ik nu weet wat het inhoudt. Maar dat heb ik pas hier in de winkel geleerd.”

Ook Dragan Amidzic kent het fair trade concept nog niet. De 50-jarige mijnveiligheidsexpert, afkomstig uit voormalig Joegoslavië, woont zestien jaar in Zuid-Afrika. Hij zit met een stapeltje Time Magazines aan de koffie. Amidzic koopt bij Bean There omdat hij er lekkere biologische koffie kan krijgen. Dat hij ook eerlijke koffie drinkt, is nieuw voor hem. „Nooit van gehoord. Terwijl ik dat soort dingen toch redelijk bijhoud. Er zou veel meer campagne voor gevoerd moeten worden. Er is veel aandacht voor biologische producten, maar het sociaal verantwoorde aspect van fair trade is eigenlijk nog veel belangrijker”, concludeert hij al snel.

Eén van de weinige zwarte klanten is de 27-jarige Thamsanqu Moyo. De it-specialist is voor het eerst in de Bean There coffeeshop, maar hij heeft al wel over fair trade gehoord. „Je ziet het maar weinig, terwijl er wel overal biologisch spul te koop is.”

Ook hij heeft juist meer feeling met het sociaal-maatschappelijke aspect, zegt hij. „Mijn vader en moeder komen van het platteland, ik vind het belangrijk dat daar geïnvesteerd wordt. En de prijs van 45 rand (euro 4,10) voor een pakje koffie van 250 gram valt mij mee.” Voor de doorsnee burger zal de prijs van fairtradeproducten toch de doorslag geven, denkt hij.

Om fairtradekoffie toegankelijker te maken voor het grote publiek, is Bean There bezig om een laagdrempelige koffiemélange te ontwikkelen voor de supermarkten. Ze krijgen hierbij steun van Solidaridad. Robinson: „Als we een goede fairtrade-blend in de markt kunnen zetten als alternatief voor gewone filterkoffie, hoeven mensen niet eerst zes verschillende single origin-koffies te proberen.” De kwaliteit staat wel voorop. „Het mag geen ’schuldproduct’ worden dat je alleen koopt omdat die boeren zo zielig zijn.”

Een ander idee waar Bean There op broedt, is om fairtradekoffie te laten verkopen op de taxistandplaatsen. Miljoenen zwarte Zuid-Afrikanen gaan elke morgen met de minibustaxi’s naar hun werk. „Als je daar iemand fair trade koffie laat verkopen, kun je heel veel mensen voorlichten, je helpt er de koffieboeren mee én er is weer een werkloze aan de slag”, zegt Robinson. „Duurzame verandering, daar doen we het voor.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden