Koffer kwijt – wat te doen aan een van de grootste ergernissen onder vliegtuigpassagiers?

’Na een vlucht vol turbulentie kwamen we kotsmisselijk aan in Australië. We hadden de vlucht overleefd met zweethandjes en dachten dat we de vakantie goed konden beginnen. Maar de koffer van Josephien bleek nog in Londen te staan. Gelukkig kreeg ze van de luchtvaartmaatschappij een tasje met pyjama en verzorgingspulletjes en zestig euro voor noodzakelijke aankopen.”

Het is een van de vele verhalen over zoekgeraakte koffers van reizigers op internet. En dat het er zo veel zijn, is niet zo gek. Uit onderzoek van de Association of European Airlines (AEA) onder 24 Europese luchtvaartmaatschappijen blijkt dat twaalf op de duizend koffers zoekraken. KLM staat boven aan de Europese lijsten. Gemiddeld komen 17,4 koffers op de duizend niet of niet op tijd aan op de plaats van bestemming. Ter vergelijking: Turkish Airlines slaagt erin om ’slechts’ 4,1 op de duizend koffers kwijt te raken.

Verloren en beschadigde bagage kost de luchtvaartindustrie 2,5 miljoen dollar per jaar, volgens cijfers van Sita. Dit Zwitserse it-bedrijf houdt zich bezig met de gegevens van zoekgeraakte bagage in 220 landen. Vorige maand gaf het bedrijf een persbericht uit, waarin het waarschuwde voor de toenemende aantallen verloren koffers. Oorzaken hiervan zijn volgens directeur Francesco Violante verkeersopstoppingen in de lucht, krappe omkeertijden en het toenemende aantal vluchten.

Verloren bagage is een van de grootste ergernissen onder vliegtuigpassagiers. Niets is vervelender dan op je vakantiebestemming aankomen zonder eigen spullen. (Tip: stop in je handbagage wat toiletspullen, schoon ondergoed en een bikini of zwembroek). Wie na een uur staren naar de bagageband nog niet zijn koffer voorbij heeft zien komen, doet er goed aan de bordjes ’lost luggage’ te volgen of naar het bagageafhandelingskantoor te gaan van de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Voordat de douane wordt gepasseerd, moet een PIR worden opgemaakt. In dit Property Irregularity Report worden alle belangrijke gegevens omtrent passagier en koffer genoteerd. Vergeet niet een kopie te vragen. Als de koffer dezelfde dag niet wordt teruggevonden, volgt een dagvergoeding. De hoogte verschilt per maatschappij. Bagage is pas echt vermist als de spullen drie weken of langer zoek zijn en dan volgt een vergoeding van maximaal twaalfhonderd euro per koffer, tas of rugzak. Overigens worden koffers in 99 procent van de gevallen teruggevonden.

Gelukkig komen er oplossingen aan. Volgens Sita werkt in 2009 wereldwijd meer dan de helft van de vliegvelden met RFID-chips in plaats van de bekende labels met streepjescode. Met speciale scanapparatuur kan een bagagestuk met deze Radio Frequency Identification-chip zo worden opgespoord.

De luchthaven Schiphol en de KLM zijn enthousiast. Beide bedrijven deden mee aan een pilot met KLM-vluchten tussen Amsterdam en de luchthaven van Tokio. ,,Het is een goed systeem met als grootste voordeel dat je weet waar een bagagestuk is”, aldus een woordvoerder van de luchthaven. De KLM wil op korte termijn alle bagage voorzien van RFID-chips. De internationale organisatie voor de burgerluchtvaart Iata werkt inmiddels aan regels omtrent de toepassing van de chip op alle luchthavens.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden