Commentaar

Koester openbaar onderwijs met een vleugje godsdienst en levensbeschouwing

Het heeft iets treurigs. Eendrachtig hebben christelijke, humanistische en islamitische organisaties geijverd voor het financieren van lessen godsdienst en humanistische vorming in het openbaar onderwijs.

Die worden gegeven onder schooltijd, maar buiten verantwoordelijkheid van de overheid. Onder het vorige kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie is dat geregeld: jaarlijks stelt de rijksoverheid tien miljoen beschikbaar. Ook is gewerkt aan de kwaliteit van de docenten godsdienst en levensbeschouwing. Een HBO-diploma is vereist.

En nu dat allemaal is geregeld, zijn er te weinig leerkrachten. Het Dienstencentrum Godsdienstig en Humanistisch vormingsonderwijs schat dat een verdubbeling van de huidige 650 nodig is, om te voorkomen dat er nog meer scholen op de wachtlijst komen.

In het licht van dat lerarentekort, is het misschien een zegen dat de lessen maar op zestig procent van de openbare scholen worden gegeven. De rest weet niet dat er geld voor is. Of scholen vinden het lastig de uurtjes in te passen in hun rooster, zeker als er zowel christelijk, islamitisch als humanistisch onderwijs wordt aangeboden.

Maar principieel kan zo'n onwetende of afwerende houding niet door de beugel. Op openbare scholen hebben ouders al sinds jaar en dag het recht op vormingsonderwijs voor hun kind. Op het platteland was (en is!) bijzonder onderwijs niet altijd voor handen. Door de godsdienstles kunnen de kinderen ook op een school die uit haar aard neutraal staat tegenover religie, toch iets meekrijgen van godsdienstige beleving - wat meer is dan de kennis over geestelijke stromingen die alle kinderen verplicht wordt onderwezen, en ook wezenlijk anders dan het vak levensbeschouwing.

Als hedendaags argument geldt dat een openbare school die islamitische vorming biedt, een aantrekkelijk alternatief kan zijn voor koranscholen in het weekend, waarop nauwelijks controle is. Dat is wat de toenmalige Amsterdamse bestuurder Marcouch drie jaar geleden bedoelde met zijn pleidooi voor meer koranlessen op de openbare school. Die oproep werd geheel ten onrechte uitgelegd als een poging het openbaar onderwijs te islamiseren. Het was slechts een aansporing aan islamitische ouders gebruik te maken van hun rechten. Er is alle reden deze combinatie van openbaar onderwijs met een vleugje godsdienst en levensbeschouwing te koesteren. Hier begint het werven van meer docenten: bij het met elan uitdragen van dit bijzondere model voor de openbare school.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden