KNWU opent offensief om jeugd op de fiets te krijgen

UTRECHT (ANP) - De KNWU (Koninklijke Nederlandse Wielren Unie) en sponsor Rabobank gaan in de aanval. De wielerbond en de bank hebben het offensief geopend om de jeugd warm te maken voor de wielersport en de terugloop van het aantal licentiehouders (breedtesport) een halt toe te roepen.

In opdracht van de Rabobank hield MarketResponse Nederland BV een onderzoek onder jongens en meisjes tussen tien en vijftien jaar, zowel wielrenners als niet-wielrenners. De eerste groep uitte zich zeer positief over hun sport, noemde wel de kosten voor materiaal en reizen en de tijd als relatief negatieve punten. De andere groep had een zeer vaag beeld van de wielrennerij. Deze betitelde de sport als gevaarlijk en eentonig.

Het onderzoek behelst zes hoofdpunten om de jeugd op de racefiets te krijgen. De doelgroep zo jong mogelijk benaderen, docenten lichamelijke opvoeding op de scholen inschakelen, open dagen bij wielerclubs organiseren, het beeld dat wielrennerij gevaarlijk is wegwerken, duidelijk maken dat wielrennen ook een teamsport is en de drempel naar de sport zo laag mogelijk maken.

In dat kader moeten ook de zes afleveringen op Kindernet met Adri van der Poel als 'docent' gezien worden. Jongeren moeten op zeer jeugdige leeftijd kennis kunnen maken met de wielersport. “We moeten bovendien de nadruk leggen op behoud van de huidige groep jonge wielrenners”, zei Peter Nieuwenhuis, tijdelijk manager van de KNWU, vrijdag in Utrecht. “We hebben te lang gedacht dat prestaties automatisch aanwas tot gevolg had.”

De KNWU heeft de tegenaanval ingezet. De breedtesport staat nu naast de topsport. Voor de recreanten worden dit jaar drie wedstrijden gehouden zoals bijvoorbeeld de Ronde van Midden-Nederland. Indien het project aanslaat, wil de wielerbond volgend jaar zeven van die koersen houden voor de cyclo-sportieven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden