KNP is de verwarring met KPN meer dan zat

Van onze redactie economie DEN HAAG - Het ene grote bedrijf heet KPN, het andere KNP BT, kortweg KNP. Is dat verwarrend? Ja, vindt KNP, dat is knap verwarrend. En daarom moet de Haagse rechtbank de naam KPN verbieden. Anders gezegd: de Koninklijke Nederlandse Papierfabrieken - Bührmann-Tetterode wil dat Koninklijke PTT Nederland op zoek gaat naar een andere naam, of in ieder geval ophoudt de afkorting KPN te gebruiken.

KNP heeft last van KPN, betoogde C. Gielen, raadsman van KNP, gisteren voor de Haagse rechtbank. Het grote publiek, de media, de beurs, financiële instellingen, ze maken vergissingen, ze zijn verward. Kranten schrijven over KPN als ze KNP bedoelen en omgekeerd. Geregeld komt er bij KNP post binnen voor KPN. PTT Post bezorgt bij KNP brieven die bestemd zijn voor W. Dik, de topman van KPN. KNP-telefonistes krijgen telefoontjes voor KPN.

De beurskoersen van beide bedrijven worden soms door elkaar gehaald, vervolgde Gielen. De beurs en de financiële wereld vinden het maar lastig, die zelfde drie letters voor twee verschillende concerns. Een Amerikaan die voor twee miljoen dollar aandelen KNP wilde kopen, kreeg aandelen KPN. En doordat KPN de naam KPN er bij het grote publiek inramt, verwatert de betekenis van de naam KNP. De handelsnaam KNP verliest zo haar onderscheidende en wervende kracht.

Koninklijke PTT Nederland NV moet stoppen KPN te heten, stelde Gielen. Want de naam KNP bestaat al sinds 1875 (toen kregen de papierfabrieken het stempel 'koninklijk' van koning Willem III) en KPN pas sinds 1992. KPN heeft zich bovendien niet aan haar beloftes gehouden. KNP waarschuwde KPN in 1992 al voor de mogelijke verwarring en liet KPN per brief weten dat het gebruik van de handelsnaam KPN onrechtmatig was jegens KNP. KPN beloofde toen dat het de afkorting KPN zo veel mogelijk zou gebruiken in combinatie met het logo en de naam Koninklijke PTT Nederland NV. Maar sinds 1995 worden logo en volle naam niet altijd gebruikt.

Verwarring? Welnee, betoogde K. Limperg, raadsman van KPN. De media, de financiële wereld, de beurs; ze weten best het verschil tussen KNP en KPN. En als er al (tik-)foutjes worden gemaakt, dan is uit de context duidelijk dat met 'KPN BT' het papierconcern wordt bedoeld en dat het bij 'het telecombedrijf KNP' om KPN gaat. Er is geen sprake van verwarring, het gaat om “vergissingen met letters”, foutjes zonder betekenis.

Er kan ook nauwelijks sprake zijn van verwarring, vervolgde Limperg. KNP doet in papier, KPN in post en telefonie. Dat raakt elkaar niet, dat bijt elkaar niet. De financiële wereld is gewend aan beursfondsen met bijna identieke afkortingen. Wie valt er over CSM en DSM, over NMB en NBM Amstelland, over SNS en NS? Is het gek dat er een foutje wordt gemaakt als er in tien maanden tijd bij 194 452 transacties 501 193 351 aandelen KPN en KNP worden verhandeld? Nee toch. En die Amerikaan? Die wilde niet twee maar één miljoen aandelen en kreeg er 100 000. Totdat de fout werd ontdekt.

Verwatering van de naam KNP, omdat KPN de naam KPN er in ramt? Tja, argumenteerde Limperg, wat moet KPN anders doen dan reclame maken om bekend te raken en te blijven als KPN. Niet KPN maar KNP heeft de problemen veroorzaakt: het bedrijf ging in 1993 samen met Bührmann-Tetterode en had toen een andere naam kunnen kiezen dan KNP BT. Trouwens, juist het BT van Bührmann-Tetterode zorgt voor verwarring. Buitenlandse financiële instellingen denken bij BT aan British Telecom. Is het dan een wonder dat die instellingen bij KNP BT aan telefoneren denken en niet aan papier? Is het vreemd dat juist buitenlandse media zich soms vergissen? En heeft Bührmann-Tetterode niet daarom geprobeerd te verhinderen dat British Telecom in Nederland de afkorting BT gebruikte?

Limperg bestreed ook dat KNP last heeft van de verwarring. Het aandeel fout geadresseerde enveloppen is “nog niet in een fractie van een promillage uit te drukken”. Bovendien kan KNP toch geen schade ondervinden van een verkeerd geadresseerd exemplaar van Familiebedrijf. Magazine voor eigenaren van familiebedrijven en adviseurs.

Limperg noemde de eis van KNP behalve onterecht ook disproportioneel. Een nieuwe naaamscampagne zou KPN miljoenen kosten. Gielen bestreed dat: KPN heeft een reclamebudget, dat kunnen ze gewoon gebruiken. Trouwens, meende Gielen, het gaat niet om bedragen maar om het principe: “Als blijkt dat er verwarring is, kun je niet zeggen dat er geen gevaar is voor verwarring. Natuurlijk zal er ook een tijdje verwarring zijn als KPN van naam moet veranderen.” Limperg: “KPN is toch een logische afkorting voor Koninklijke PTT Nederland.”

Uitspraak waarschijnlijk 15 januari.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden