KNP BT maakt kans in naamsconflict met KPN

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Merk- en naamrechtdeskundigen verwachten dat de verwarring op de beurs een sterk punt is voor KNP BT in het naamgeschil met Koninklijke PTT Nederland (KPN).

KNP BT (papier, verpakkingen en grafische systemen) eist via de rechter dat KPN deze afkorting niet langer gebruikt. KNP BT zegt al in 1992, toen Koninklijke PTT Nederland de afkorting voor het eerst toepaste, bezwaar te hebben gemaakt. KPN zegde toe - aldus KNP BT - “waar mogelijk de volledige naam te zullen gebruiken”. Het papierconcern besloot toen voorlopig geen actie te ondernemen en zich te beperken tot “het zorgvuldig volgen van de verdere ontwikkelingen”. De afkorting is echter de volledige naam gaan overheersen. En dat leidt volgens KNP BT (Koninklijke Nederlandse Papierfabrieken-Bührmann Tetterode) steeds vaker tot misverstanden, zowel bij klanten, in de media, als in de financiële wereld. KPN ziet in de eigen afkorting (die gekoppeld is aan het logo) geen enkel bezwaar.

Woordvoerders van de bureaus Markgraaf en Shield Mark (onder meer gespecialiseerd in merkenrecht) zeggen dat namen die op elkaar lijken of zelfs gelijk zijn, ingevolge de Handelsnaamwet op zich zelf geen bezwaar zijn als twee bedrijven compleet verschillende produkten verkopen. Zoals KNP BT en KPN. A. Slabbaert van Mark Shield kan zich echter voorstellen, dat op de beurs en in het effectenverkeer niet primair de activiteiten van beide concerns op de voorgrond staan, maar wel de namen. Zij acht het mogelijk dat dit punt voor de rechter de doorslag zal geven.

Volgens de woordvoerder van Markgraaf doet het er niet toe of KPN zelf de afkorting heeft geïntroduceerd, of dat het publiek dat deed. Hij noemt een geval van een bedrijf dat zelf consequent de volledige naam gebruikte. Het publiek noemde het bedrijf echter altijd bij de afkorting, en die was toevallig identiek aan de naam van een ander bedrijf. De rechter besliste toen, dat het eerste bedrijf toch de naam moest veranderen.

De deskundigen kennen geen ander voorbeeld van twee zulke grote en bekende bedrijven, die over hun naam vechten. Wel noemen zij het probleem toen het Akzo-concern uit een fusie ontstond. Er was op dat moment een klein bedrijf A. Klaver en Zoon, dat zich Akzo noemde. Het grote Akzo heeft de kleine naamgenoot toen uitgekocht. Tegen een nooit bekendgemaakt bedrag was Klaver bereid zijn zaak anders te noemen. Overigens gebeurt het vaak dat bedrijven zich indekken door hun naam te koppelen aan een merk, en dat te deponeren. Het gebruik van de firmanaam is dan voor andere ondernemingen verboden, ook al opereren ze in heel andere markten.

KNP BT zegt veel last te hebben van naamsverwarring. Woordvoerder J. Barbas: “Met name correspondentie komt nogal eens verkeerd terecht. Zo krijgen wij uitnodigingen van ambassades voor de heer Dik, de topman van KPN. Nota bene bezorgd door de PTT - een dochter van KPN.” Hij vertelt ook van een Amerikaanse belegger, die twee miljoen aandelen KPN kreeg toegewezen terwijl hij bij zijn bank aandelen KNP BT had besteld. Volgens Barbas is de maat vol, nu steeds meer werkmaatschappijen zich tooien met het voorvoegsel KPN, zoals KPN Multimedia.

Een van de deskundigen denkt dat het papierconcern bang is dat KPN ooit eens zal fuseren met British Telecom. Dat fusieconcern (KPN BT) is dan helemaal niet meer te onderscheiden van KNP BT.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden