Knokken tegen de turboseks

(Trouw)

Net nu van Den Haag tot Hilversum gedebatteerd wordt over de seksuele moraal van jongeren, komt ’Geloof, Seks & (Wan)hoop’ van Ingeborg Beugel op de televisie. „Kinderen krijgen geen tijd meer om seksualiteit langzaam te ontdekken.”

Onschuldige meisjes van hooguit tien jaar hangen onhandig ondersteboven in een zilverkleurige paal, terwijl een wulpse dame in strakke legging en naveltopje ze aanwijzingen geeft. Het gaat hier om een paaldansles op een kinderfeestje. Weer eens wat anders dan koekhappen, moeten de ouders gedacht hebben.

Dit beeld is te zien in de documentaire ’Geloof, Seks & (Wan)hoop’ van Ingeborg Beugel. De serie van zes afleveringen volgt op een reeks uit 2006, over de ambigue opvattingen over seksualiteit bij vooral islamitische jongeren. De maakster werd uitgedaagd nu ook de seksuele moraal van autochtonen eens te onderzoeken. En die wordt volgens Beugel bij jongeren gedomineerd door pornografie.

Tekenend is het verhaal van tienermeisje Wiñana. Een beetje lacherig vertelt ze over de jongens die haar rare voorstellen deden in de slaapkamer omdat het ’in de films toch ook zo gaat?’ Of de Rotterdamse Celso, die openhartig over zijn eerste keer vertelt en zegt dat hij toen niet snapte dat het meisje tegensputterde toen hij in haar gezicht wilde ejaculeren. „Ik dacht, wat? Waarom niet?”, zegt hij met oprechte verbazing in de camera.

Beugel maakt zich ernstige zorgen over deze generatie die beïnvloed is door ’de vrouwonvriendelijke turboseks’ van internetporno. „Jongeren zijn drie muisklikken verwijderd van de meest extreme porno. Ook de constante stroom van platte beelden van seksueel altijd beschikbare vrouwen in reclames en op billboards, zorgen voor de onbewuste registratie bij jongens, dat meisjes altijd zin hebben in seks. Gevolg: ze kunnen geen nee meer accepteren. En meisjes willen geen tutje gevonden worden, dus laten ze die jongens hun gang maar gaan. Ik vind het treurig dat we na twee seksuele revoluties op dit punt zijn beland.”

Volgens Beugel hebben steeds meer jonge vrouwen daarom pijnklachten, na jaren tegen hun zin gevreeën te hebben. Was het eerst een kleine groep vrouwen tussen de 20 en 25 jaar die met zulke klachten zaten, nu gaat het volgens Beugel om een steeds groter wordende groep meisjes van 15 tot 20 jaar die erge pijn bij het vrijen hebben. „Omdat ze niet vochtig genoeg zijn en de jongens hen desondanks, te snel, penetreren. Het referentiekader van steeds meer jongeren, vooral van jongens, is immers internetporno, ofwel nepseks, Daar zie je nooit het veel subtielere en langere traject dat aan de penetratie voorafgaat.” Het erge is, zegt Beugel, dat meisjes niet durven te zeggen dat ze pijn hebben. „De jongen mag het vooral niet merken, want oh jee, dan stel je voor dat je als meisje ’preuts’ of een ’tutje’ genoemd wordt. De wondjes in hun vagina zijn snel te genezen, maar de psychische schade is veel groter: als je eerste heftige seksuele ervaringen in je puberteit verbonden zijn met pijn, wordt er in je hersenen een link gelegd waar je jaren mee bezig bent om vanaf te komen. Daar is mijn redactie via huisartsen en seksuologen achtergekomen.”

Volgens Beugel is deze informatie al jaren bekend. „Maar waarom lees ik over deze problemen niks in al die vrouwenbladen, die wel bol staan van de tips hoe je je seksleven spannend kunt houden of je er een kantooraffaire op na kunt houden?”

Rik van Lunsen, seksuoloog bij het Amsterdams Medisch Centrum (AMC) herkent Beugels bevindingen niet. Hij noemt de huidige discussie rond de seksuele moraal ’een kongsi van christelijk rechts en feministen’ die totaal niet op feiten is gebaseerd. Van Lunsen: „De leeftijd waarop jongeren voor het eerst seks hebben, is nog steeds gemiddeld zeventien jaar.” Wel zegt dat Van Lunsen dat de jongeren die eerder met seks beginnen een stuk jonger zijn dan vroeger en ook meer seks hebben dan voorheen. „Jongeren die seks als ruilmiddel of handelwaar zien, hebben vaak een seksueel verstoorde achtergrond en zijn in een liefdeloze omgeving opgegroeid. Het is niet zo dat hele groepen veertienjarigen, kille, instrumentele seks hebben. Dat beeld wordt nu wel geschapen. Het gaat om een minderheid.”

Het lastige van Beugels bevindingen is dat ze niet zijn te staven met harde cijfers. „Ik wil geen paniek zaaien, en met een groot deel van de jeugd gaat het vast goed, maar om daar zeker van te zijn, moet er wel onderzoek worden gedaan.”

Beugel pleit voor meer aandacht voor de emotionele en relationele kanten van seks. „Het moet gaan over de reis naar seksualiteit, de onzekerheid en onhandigheid. Maar ook over de schoonheid van seksualiteit”, zegt Beugel. „Koppel er poëzie, film en muziek aan. Leer jongeren de kunst van het beminnen, zo vroeg mogelijk. Want hoe kan in een samenleving waar seks op straat ligt en porno onze huiskamers binnendringt, zo weinig aandacht zijn voor seksuele opvoeding?”

Hierin vinden seksuoloog Van Lunsen en Beugel elkaar. Van Lunsen: „Er moet meer aandacht komen voor de plezierige kanten van seks en hoe je tijdens seks met een ander omgaat.”

De documentaire, vanaf maandag te zien op tv, valt in een periode dat de discussie rond de seksuele moraal is opgelaaid. Een verhaal in Opzij dat opriep tot een nieuwe seksuele revolutie, zwengelde de discussie deze maand aan. Het heeft Beugels pleidooi geen goed gedaan, zegt ze nu. „De toon was te schreeuwerig. Dat was niet nodig, het onderwerp is ernstig genoeg.”

Het valt op dat Beugel (48) zich aansluit bij een nieuwe generatie jongere feministen, zoals documentairemaakster Sunny Bergman en Myrthe Hilkens, die kritiek hebben op de losse seksuele moraal. Veel vrouwen van haar generatie moeten van al die kritiek op de vrije seks niks hebben. „Ik denk dat mijn generatie er heel lang de ogen voor heeft gesloten, omdat wij ons ontwikkelden in een tijd dat seks voor een groot deel taboe was. En ironisch genoeg bracht dat met zich mee dat we de tijd kregen om het langzaam te ontdekken. Nu mág seks niet alleen, het móet zelfs. Er is geen taboe meer op seks, maar wel op emoties. Je mag niet zeggen dat je seks moeilijk of eng vindt. Kinderen krijgen geen tijd meer om seks langzaam te ontdekken. Vroeger zaten er negen maanden tussen de eerste zoen en echte seks. Nu gaan ze meteen over tot de daad.”

Maar er is ook hoop. Maartje Nevejan bijvoorbeeld, kijkt in ’Geloof, Seks, & (Wan)hoop’ met haar 16-jarige zoon Abel naar een pornofilm op internet. „Op de een of andere manier spuiten mannen altijd in het gezicht van vrouwen aan het eind van zo’n film”, zegt ze droog tegen haar zoon, terwijl er allerlei ruwe seks met luid gekreun op het computerscherm te zien is. „Ik kan je vertellen dat de meeste vrouwen dat niet fijn vinden. En die piemels van twee meter, die zijn ook niet normaal.”

’Geloof, Seks & (Wan)hoop’ vanaf maandag bij de Ikon op Nederland 2.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden