KLM ontkent massaontslag maar gaat zware tijd tegemoet

Vandaag gepresenteerde kwartaalcijfers beloven weinig goeds

Het verhaal dat bij KLM duizenden mensen ontslagen gaan worden, klopt volgens de luchtvaartmaatschappij van geen kant. "Pure speculatie", aldus een barse KLM-woordvoerder. Vakbond De Unie, die het nieuws naar buiten bracht, bedoelde overigens niet dat al deze banen zullen verdwijnen. Net als eerder gebeurde bij het Duitse Lufthansa, zou het gaan om 7500 vaste personeelsleden die op contractbasis gaan werken om loonkosten te besparen. Voor KLM zou dat het grondpersoneel kunnen zijn. Dit 'outsourcen' is een van de opties die wel degelijk bij het hoofdkantoor van KLM op tafel liggen, weet voorzitter van De Unie Reinier Castelein uit een bron binnen het bedrijf.

Vandaag komt KLM-Air France met de cijfers over het derde kwartaal. Die beloven niet veel goeds. Air France heeft laten weten zijn winstverwachting naar beneden bij te stellen vanwege de Franse pilotenstaking. Die duurde twee weken en kostte het bedrijf een half miljard euro.

In de bestuurskamer in Amstelveen is men boos over die verspilling. Waar KLM de kosten flink heeft teruggedrongen, wil dat bij Air France maar niet lukken. Op een vlucht naar Londen bijvoorbeeld werken vijf in plaats van zes KLM-stewardessen. Wc's en kasten in vliegtuigen zijn vervangen voor meer stoelen.

Ze zullen er voorlopig samen uit moeten komen. Dat de 95-jarige KLM nog op eigen benen zou kunnen staan is een illusie: alle oude Europese luchtvaartmaatschappijen zijn bij elkaar gekropen in grote concerns.

Van de ongeveer 95.000 personeelsleden bij het fusiebedrijf werkt driekwart bij het veel grotere Air France. Vorig jaar meldde Air France-KLM een verlies van 1,83 miljard, maar beloofde nog dit jaar beterschap.

Het tegendeel is waar. Voorlopig wordt officieel niets bekend over ontslagen. De nieuwe KLM-topman Pieter Elbers laat weten pas in december het gesprek met de bonden aan te gaan. Maar dat KLM-Air France in een lastig parket zit, is wel duidelijk. De concurrentie van budgetmaatschappijen als Ryan Air - inmiddels de grootste in Europa - en Easyjet is enorm. Deze maatschappijen zijn jonger en trekken zich minder aan van cao's en vakbonden. Hun piloten, sterwardessen en grondpersoneel moeten het met mindere arbeidsvoorwaarden doen.

De prijsvechters mikken bovendien alleen op de meest lucratieve routes binnen Europa en vliegen dan af en aan, als een busdienst. KLM-Air France daarentegen houdt een fijnmazig netwerk van vluchten over de hele wereld in stand.

Daarbij komen nog eens de luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten, zoals Etihad, die zich er in Europa ook tussenwringen. Zij worden gefinancieerd met oliedollars die schijnbaar nooit opraken. Etihad heeft zich al ingekocht in Air Berlin en in Alitalia.

Er moeten knopen worden doorgehakt, zowel in Amstelveen als in Parijs. Maar welke? Het Franse plan om een Europese budgetmaatschappij te beginnen, is onder druk van de staking geschrapt, tot grote teleurstelling van beursanalisten die hierin de heilige graal zagen.

En o ja: toen vertrok anderhalve week geleden ook nog eens topman Camiel Eurlings met slaande deuren. De precieze reden blijft onduidelijk. Volgens KLM'ers gaf de oud-CDA'er bij slecht nieuws geen thuis en stelde hij moeilijke beslissingen uit. Het is nu aan Elbers om alle stormen het hoofd te bieden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden