KLM: meer kracht na overname door Fransen

SCHIPHOL - ,,Dit is een eerlijke overeenkomst'', meent KLM-bestuursvoorzitter L.van Wijk. Hij vindt dat KLM een goed samenwerkingsakkoord heeft gesloten met Air France.

De Fransen krijgen weliswaar controle over de nieuwe maatschappij die ontstaat nadat Air France KLM heeft opgekocht, maar hun bedrijf is ook twee keer zo groot als de Nederlandse onderneming. Air France-voorman J.Spinetta wordt de nieuwe president-directeur van de combinatie en Van Wijk wordt vice-president. De twee presenteerden gisteren op Schiphol en in Parijs de overeenkomst en Spinetta zei: ,,Ik hoop dat jullie net zo enthousiast zijn als ik.''

Door de overname kan KLM gaan samenwerken met partners van Air France in het zogenoemde SkyTeam. Hierin zitten onder meer Alitalia en het Amerikaanse Delta Airlines. Volgens KLM kan het bedrijf zich zo beter teweer stellen tegen concurrentie van andere allianties zoals One World (onder meer British Airways en Iberia) en de Star Alliance (onder meer Lufthansa en het Scandinavische SAS).

De twee bedrijven vormen samen één holding. Die doet een bod op de aandelen van KLM en Air France. Zo krijgen de oude aandeelhouders van KLM een belang van 19 procent in de nieuwe combinatie. De resterende 81 procent wordt Frans, waarvan 44 procent voor de Franse overheid.

De holding komt daarmee onder Franse controle, maar gaat werken met twee aparte luchtvaartmaatschappijen: KLM en Air France. Op die manier is het voortbestaan van een Nederlandse maatschappij voorlopig verzekerd. De garanties, voor onder meer het gebruik van de naam KLM, gelden voor een beperkte periode, maar de Nederlandse staat behoudt belangrijke zeggenschap bij Nederlandse tak van Air France-KLM.

Garanties zijn er ook voor de luchthaven Schiphol. De komende vijf jaar blijft het netwerk van bestemmingen dat KLM naar alle delen van de wereld onderhoudt, in tact. Dat Air France-KLM geen vluchten van Schiphol overhevelt naar Charles de Gaulle bij Parijs is voor acht jaar gegarandeerd. Spinetta meent dat het 'absurd' is om te denken dat de Fransen van Schiphol een tweederangs luchthaven willen maken.

Air France en KLM vervoeren naast passagiers vracht. Op dat terrein wordt de combinatie de grootste ter wereld.

Van Wijk denkt dat cultuurverschillen tussen Fransen en Nederlanders geen belemmering hoeven te zijn voor een goede samenwerking. ,,Het is geen probleem. We werken met allerlei culturen over de hele wereld. Wij gaan desondanks programma's opzetten om hiermee om te gaan. Maar ik zou deze kwestie niet willen overdrijven. Ik zie het nieuwe bedrijf als een pan-Europees initiatief.'' Engels wordt de voertaal op de burelen van de nieuwe holding van het Frans-Nederlandse pact.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden