KLM-medewerkers over de toekomst: ‘Ik ben niet zenuwachtig’

Lillian de Jager (54) is senior purser en werkt al 33 jaar bij KLM. Beeld Jörgen Caris

Hoe ervaart het personeel van KLM de ontwikkelingen binnen Air France-KLM? Trouw spreekt een piloot, een purser en een gate agent.

Ik ben niet zenuwachtig over de toekomst van het bedrijf

“Waarom ik bij KLM werk?”, vraagt senior purser Lillian de Jager. “Dat is simpel. Ten eerste omdat KLM echt een stukje nationale trots is, ten tweede vanwege de KLM-identiteit die je voelt als je voor dit bedrijf werkt. Als ik bijvoorbeeld in Bangkok naar het vliegveld loop en ik zie die blauwe vogel staan, dan kan ik daar echt blij van worden”, zegt De Jager, doelend op vliegtuigen van KLM. 

Tijdens haar studie rechten kwam ze bij de luchtvaartmaatschappij terecht. “Ik hou van mensen en hun verhalen en door te vliegen kan ik ook nog eens de wereld zien”, zegt De Jager. “Ik vind het leuk dat ik steeds met een ander team werk. Passagiers denken trouwens vaak dat we elkaar al jaren kennen, terwijl ik de meeste bemanningsleden nog nooit heb gezien.

“Ik ben niet zenuwachtig over de toekomst van het bedrijf, dat was ik wel toen Pieter Elbers mogelijk niet zou worden herbenoemd. Ik deed toen ook mee aan de handtekeningenactie om hem opnieuw in het zadel te helpen en dat is gelukt”, zegt ze. “De laatste jaren heeft de KLM zo hard gewerkt en zoveel ingeleverd qua arbeidsvoorwaarden. Zo sta ik nu altijd met minder collega’s aan boord. Er zijn offers gebracht om winst te maken en ik ben er trots op dat het ons met elkaar is gelukt”, aldus De Jager.

“En aan boord is er ondanks de vele ontwikkelingen in het nieuws over Air France-KLM geen sprake van angst of spanning. Er heerst een hele positieve stemming”, zegt De Jager, die fulltime intercontinentaal vliegt. Ook de passagiers zijn vaak op de hoogte van het nieuws. “Goede stap hè van de regering, dat ze aandelen hebben gekocht”, zei iemand gisteren nog. “Ik was het helemaal met hem eens.”

Martijn Loef (48) is piloot en werkt 27 jaar bij KLM. Beeld Werry Crone

Fijn dat de staat KLM steunt, dat juich ik toe

In 1991 kwam hij van de luchtvaartschool en kon hij als vlieger bij KLM beginnen. Inmiddels is Martijn Loef gezagvoerder op de Boeing 777 en getrouwd met een stewardess. En zijn zoon? Die liep stage als grondwerktuigkundige bij de KLM-hangar op Schiphol-Oost.

“Over familiegevoel gesproken”, zegt Loef. “Het is een bijzonder bedrijf en het blijft mooi om op te stijgen en te landen in ons koude kikkerlandje in het blauw van KLM. Het is een bedrijf waaraan je je bindt”, zegt hij. “De meeste vliegers komen jong bij KLM binnen en gaan er ook met pensioen.”

Dat Air France-KLM zo vaak in het nieuws is de laatste tijd, daar maakt hij zich niet zo druk over. “Ik vind het niet vreemd dat ceo Benjamin Smith wat meer wil meekijken met wat KLM doet”, zegt Loef. “Sinds de overname door Air France (in 2004) is er weinig veranderd voor wat betreft de autonomie en ik zie geen reden om me zorgen te maken. Al kan dat wij-zijgevoel tussen KLM- en Air France-personeel wel iets minder.”

Of hij blij is dat de Nederlandse staat aandelen heeft gekocht? “Het is wel fijn dat de staat KLM steunt. Ze doen een poging meer grip te krijgen op KLM en dat juich ik toe. Maar feitelijk hebben ze niet meer dan aandelen in de holding. Ik hoop dat die aandelen geen politiek spel in gang hebben gezet en dat Frankrijk nu ook weer zijn gram wil halen”, aldus de 48-jarige vliegenier.

Hoe dan ook, hij is blij dat hij steeds met een ander team voor KLM op avontuur mag. “Mijn volgende vlucht is naar Zuid-Afrika. Daar zullen we met de hele bemanning drie dagen gaan helpen met klussen bij een school. En wie kan er nou zeggen dat hij op een gewone dinsdagavond saté kan eten in Thailand?”

Jantien Verlaan-Das (57) is gate agent en werkt al 34 jaar bij KLM. Beeld Jörgen Caris

De KLM is een soort club waar je bij hoort en bij wil horen

Twee jaar geleden is Jantien Verlaan-Das door een reorganisatie haar functie als teamleider kwijtgeraakt, maar haar blauwe pak hoefde ze nooit in te leveren. “Ik werd overgeplaatst en ben nu als gate agent verantwoordelijk voor de passagiers achter de douane”, legt ze uit. 

“Dat blauwe hart heb ik dus altijd gehouden”, aldus Verlaan-Das. Wat dat precies is? “Een vreemde trots als ik het KLM-logo zie of zelfs de KLM-kleur blauw. Het is een soort club waar je bij hoort en bij wil horen. Een groep van mensen die er lang werkt en van alles met elkaar meemaakt”, zegt ze. En iedereen kent KLM. “Als ik op een verjaardag vertel dat ik bij KLM werk, heeft iedereen daar een beeld bij.” Maar de commotie rondom de machtsverhoudingen binnen Air France-KLM zorgt wel voor vragen. “Is dit de vooravond van een grote verandering of een storm in een glas water? Niemand weet het.” 

Ze volgt het nieuws via kranten, collega’s en de radio voor updates. “En ik krijg ook appjes van vrienden en familie: ‘Nog slapeloze nachten gehad?’” Ze lacht. “Dat gelukkig nooit.” Want voor Verlaan-Das is er sinds de fusie met Air France weinig veranderd. “Ik was daar wel bang voor, maar dat valt tot nu toe heel erg mee.” Of ze zich dan ook een beetje Air France voelt? “Nee. Echt niet. Ik werk voor mijn gevoel bij KLM, niet bij Air France-KLM. Omgekeerd zal een Air France-medewerker hetzelfde zeggen.” 

Ze is blij dat de Nederlandse overheid onlangs aandelen in Air France-KLM heeft gekocht. “Franse collega’s maken zich niet zo snel zorgen omdat de Franse overheid flink heeft geïnvesteerd in het bedrijf. Misschien is het een schijnzekerheid, maar dat de Nederlandse overheid dat nu ook doet geeft wel een veilig gevoel. Iets wat echt Nederlands is, is toch weer een stukje teruggenomen”, aldus Verlaan-Das.

Lees ook:

In het begin leek het wel degelijk liefde tussen KLM en Air France

KLM kon vijftien jaar geleden niet veel anders dan in zee gaan met Air France. Wat begon als een mooi huwelijk, is nu verworden tot een stekelige relatie.

Waarom de staat stiekem een flink aandeel in Air France-KLM kocht

De staat heeft een flink aandeel in Air France-KLM gekocht. Het kabinet had er onvoldoende vertrouwen in dat Nederlandse belangen binnen de combinatie overeind blijven.

Met die 14 procent aandelen in Air France-KLM kan Nederland weinig

De Nederlandse staat heeft 14 procent van de aandelen in Air France-KLM, maar kan daar betrekkelijk weinig mee.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden