KLM boort nieuwe bestemmingen aan

Samenwerking met Etihad zorgt voor groter netwerk en betere toegang tot Indiase groeimarkt

Op sommige bagagelabels van KLM-vluchten komen de letters EY van Etihad te staan. De Arabische luchtvaartmaatschappij zet KL van KLM op een deel van de stickers. De twee bedrijven gaan elkaars passagiers meenemen naar bestemmingen waar zij zelf helemaal niet of niet vaak komen.

In oktober was al duidelijk dat Etihad en KLM een pact gingen sluiten. Maar gisteren op Schiphol werd duidelijk hoe dat gebeurt. Volgens KLM-directeur Peter Hartman is het een eerste stap en wordt nagedacht over andere mogelijkheden. Voor vluchten over de Atlantische Oceaan heeft KLM een joint venture met het Amerikaanse Delta; kosten en opbrengsten worden gedeeld. Op verdere stappen met Etihad wilde hij niet ingaan.

Een voordeel voor KLM is met name de betere toegang tot de markt in India. Daar domineren Indiase bedrijven en de opkomende luchtvaartmaatschappijen zoals Emirates (Doebai) en Qatar Airways. Maar Etihad heeft er ook een stevige positie en onderhandelt over het kopen van een belang van 24 procent in Jet Airways. Etihad vliegt op tien bestemmingen in India, een sterk groeiende economie. "Wij zijn al jaren op zoek naar partners in India", zei Pieter Elbers, operationeel directeur bij KLM. "Dat kan via bedrijven in India, maar ook via Etihad. Zo bouwen wij stap voor stap aan een groter netwerk met meer bestemmingen."

Voor KLM zijn ook de bestemmingen van Etihad in Australië en China van belang. De combinatie Air France-KLM heeft al partners in China zoals China Southern en China Eastern. Dat zijn overigens bedrijven waarmee ook Etihad banden heeft en zo kunnen deze bondgenoten zich met vliegfrequenties en bestemmingen op elkaar richten. Etihad heeft natuurlijk ook baat bij KLM. De Nederlanders nemen passagiers mee naar bijvoorbeeld Stockholm, Kopenhagen en Madrid.

Om het netwerk goed te laten lopen vliegt Etihad vanaf mei dagelijks heen en weer tussen thuishaven Aboe Dhabi en Schiphol. KLM vliegt al iedere dag op deze lijn. Verder gaan ook Air Berlin, waarin Etihad een belang heeft van 30 procent, en Air France, waarmee KLM in 2003 fuseerde, samenwerken.

Dat Etihad nu op Schiphol gaat vliegen is volgens Hartman goed voor de Nederlandse economie. Het versterkt de positie van KLM, en internationale bedrijven die zich in Nederland vestigen kunnen meer bestemmingen bereiken.

Waar Etihad partners zoekt om een netwerk op te bouwen doet Emirates, ook uit de Verenigde Arabische Emiraten, dat op eigen kracht. Emirates vliegt al op Schiphol. Volgens KLM wordt het Emirates daar te makkelijk gemaakt. "Die haalt hier alleen passagiers op en wil niet samenwerken", aldus Hartman.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden