KLM bereikt akkoord met bonden cabinepersoneel

Stewards, stewardessen en pursers leveren rustdagen in om concurrentie met prijsvechters aan te kunnen

Na ruim vijf maanden moeizaam onderhandelen, zijn KLM en de drie bonden van cabinepersoneel het eens geworden over een nieuwe cao. Begin april bereikte KLM al overeenstemming met het grondpersoneel, de meerderheid van de KLM-werknemers, over nieuwe arbeidsvoorwaarden.

Met de piloten lopen nog stroeve gesprekken. Pas als ook zij instemmen met een nieuwe cao, worden die van het grond- en cabinepersoneel van kracht. De nieuwe cao's moeten leiden tot een forse kostenbesparing. Het personeel moet ook harder werken.

De nieuwe cao voor het cabinepersoneel voorziet in een versobering van de werk- en rusttijdenregeling, een heilig huisje voor de stewards, stewardessen en pursers van KLM. De rustperiode na intercontinentale vluchten wordt korter. Cabinepersoneel dat bijvoorbeeld naar Maleisië vliegt, krijgt nu zes in plaats van zeven dagen vrij om bij te komen van de vlucht en het tijdsverschil. Op zo'n vlucht gaan gemiddeld tien cabineleden mee. Per reis bespaart KLM tien rustdagen en dat scheelt de luchtvaartmaatschappij in totaal zo'n 17 miljoen euro per jaar, verwacht Chris van Elswijk, bestuurder bij de Vakbond voor Nederlands Cabinepersoneel.

Daarnaast levert het cabinepersoneel in de winter structureel een vakantiedag in. Dat bespaart KLM, zo stelt de KLM-purser, op jaarbasis 1,5 miljoen euro. Zijn werkgever stelt daar een baangarantie tegenover, al is die niet keihard.

Bij de cao-onderhandelingen hebben de bonden het meeste water bij de wijn gedaan, meent Van Elswijk. "De balans slaat positief uit naar het luchtvaartbedrijf. Wij hebben de eis van loonsverhoging laten vallen, omdat KLM last heeft van prijsvechters en maatschappijen uit de Golfstaten. Het bedrijf heeft cash nodig heeft om te kunnen investeren. De kisten zitten vol, maar daar verdient KLM te weinig mee. Het cabinepersoneel moet helpen om het bedrijf goedkoper en productiever te maken."

Daar sluit FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha zich bij aan. "De situatie bij KLM is zorgwekkend en dit resultaat moet helpen het bedrijf weer op orde te krijgen. De werk- en rusttijdenregeling voor de langeafstandsvluchten was riant. Het akkoord verlicht de werkdruk van stewardessen op Europese vluchten. KLM wilde met de botte bijl hakken en dat hebben wij voorkomen."

Volgens een woordvoerder van KLM gaan de gesprekken met de piloten na volgende week verder. KLM heeft de piloten gevraagd 10 procent van de arbeidsvoorwaarden in te leveren. Pilotenvakbond VNV zei al te hopen hiervoor aandelen terug te krijgen, samen met een betere winstdelingsregeling en een zetel in de raad van commissarissen van KLM. Volgens de VNV ligt de bal bij de KLM. Verder wil de pilotenbond niet reageren.

"De piloten moeten nu ook hun verantwoordelijkheid nemen als zij bereid zijn de onderneming te redden", zegt Boufangacha. "Die zijn met een salaris van drie keer modaal een forse kostenpost. Als bondsbestuurder ben ik niet voor snijden in de loonkosten, maar de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen."

Als KLM het ook eens wordt met de piloten, gaan de drie nieuwe cao's in. Dan werkt KLM efficiënter, maar dat is volgens Van Elswijk nog niet voldoende om zijn werkgever er weer bovenop te helpen. "Europa moet een vuist maken tegen de oneerlijke concurrentie van de Gulf carriers en mijn werkgever is nog te veel een ministerie met trage besluitvorming."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden