KLM al jaren op zoek naar een geschikte partner

De KLM, die volgende week 84 jaar bestaat, is al jaren op zoek naar een grote strategische partner in Europa. Aanvankelijk heeft het bedrijf de ambitie om zelfstandig een wereldspeler te zijn. Al vanaf oprichter Albert Plesman bestond die ambitie. Echter voor een speler met een kleine thuismarkt bleek dat op de lange duur een te lastige opgave. In de uiterst concurrerende luchtvaartsector is een partner onontbeerlijk. Het oudste luchtvaartbedrijf van de wereld heeft onder meer geflirt met British Airways, Alitalia en Swissair. Hieronder volgt een chronologisch overzicht.

1989: KLM vormt een alliantie met de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines, de op drie na grootste maatschappij van de Verenigde Staten en van de wereld. De samenwerking kent vele problemen, maar houdt tot op de dag van vandaag stand.

1991: KLM en de Britse maatschappij British Airways hebben vergaande plannen voor een fusie. Een jaar later komt er een einde aan de onderhandelingen. De eigendomsverhoudingen in de nieuwe combinatie vormen het belangrijkste struikelblok.

1993: De alliantie tussen Northwest en KLM zorgt ervoor dat een fusie tussen de Nederlandse maatschappij, Swissair, het Scandinavische SAS en Austrian Airlines niet doorgaat. Vooral Swissair lag dwars. De Zwitsers eisten dat hun partner Delta Air Lines de Amerikaanse deelnemer in de samenwerking zou worden.

1997: De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia en KLM worden het eens over samenwerking. De bedrijven willen al hun activiteiten op het gebied van passagiers en vracht in een gezamenlijke onderneming uitvoeren. In 2000 breekt KLM de bijna-fusie echter af. Het vliegveld Malpensa bij Milaan had het knooppunt in de samenwerking moeten worden, maar de ontwikkeling van de luchthaven is ernstig vertraagd. In 2002 moet KLM Alitalia 150 miljoen euro betalen als boete voor het beëindigen van de overeenkomst.

2000: Na de mislukking met Alitalia wacht KLM niet lang om wederom rond de tafel te gaan zitten, ditmaal weer met British Airways. Uiteindelijk loopt ook dit op niets uit. Het grootste struikelblok zijn de internationale start- en landingsrechten.

2002: KLM begint gesprekken met British Airways en Air France. Vooral de Franse maatschappij heeft goede papieren.

2003: Op dinsdag 30 september neemt Air France KLM uiteindelijk over.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden