Klimaatneutraal? Vooral lekker

Jumbo hoopt nieuwste koffie ook te verkopen aan klant die niet zo aan keurmerken hecht

Vanaf vandaag verkoopt supermarktketen Jumbo huismerkkoffie die Fairtrade, biologisch én klimaatneutraal is. Ondanks die drie keurmerken afficheert Jumbo de koffie niet in de eerste plaats als 'verantwoord', zegt commercieel directeur Ed van de Weerd. "Het is heel mooie koffie en zo gaan we hem verkopen."

Waarom? "Een deel van onze klanten vraagt om Fairtrade, vraagt om biologisch. Die klanten zoeken gericht en vinden deze koffie toch wel. Maar die groep is te klein om de business op te laten draaien. Ons doel is om de lat omhoog te duwen. Kijk naar koffie. Een groot deel daarvan heeft op zijn minst het duurzame Utz-keurmerk en ook 'normale' klanten vinden dat de norm. Onze uitdaging is om iets toe te voegen."

Klimaatneutrale koffie was tot vandaag bij geen van de grote supermarktketens te koop. De koffie is ook bijzonder omdat het het eerste product is in Jumbo's biologische huismerklijn. De driekeurmerkenkoffie is ongeveer een kwartje duurder dan de andere pakken in het schap en, zegt Van de Weerd, klanten zijn heel prijsgevoelig. Door terug te gaan naar de kern - 'dit is goede koffie' - hoopt Jumbo klanten voor wie keurmerken minder tellen te verleiden om extra te betalen.

Dat kwaliteitsaspect is belangrijk, zegt Van de Weerd. In het verleden waren keurmerkproducten soms van een iets mindere kwaliteit en mensen die de wereld beter wilden maken, namen dat voor lief.

Ten onrechte kleeft dat imago van niet-zo-lekker-maar-wel-helemaal-verantwoord nog altijd aan ideële producten. "Maar dit is arabica uit Ethiopië, de bakermat van de koffie. Al in 1691 reisde de VOC naar de koning van Ethiopië om er specerijen tegen koffie te ruilen. Toen al stond die bekend als hele goede koffie."

Jumbo is trots op het predikaat klimaatneutraal. Koffiebrander Peeze - die levert aan horeca en bedrijven - is tot nu toe de enige die klimaatneutrale koffie uit dit project verkoopt; Jumbo is de eerste supermarkt die hem in het schap zet als filterkoffie, koffie- en espressobonen en als cups. "Duurzaamheid, goed zijn voor mens, dier en milieu, past bij dit familiebedrijf. De derde generatie is nu aan de leiding. Die wil dat de vierde, de vijfde en de zesde generatie ook een kans krijgt."

"Het is ook zakendoen. Ik ben net bij de boeren in Ethiopië langsgeweest. Dan land je in Addis Abeba en daar stikt het van de hulpverleners. Wij komen als zakenpartners. Wij zijn niks zonder goede producten, de boeren hebben onze supermarkten nodig. Ik merkte dat dat werd gewaardeerd; de boeren ervoeren dat ze voor vol werden aangezien."

Koffiestruiken in het bos

Het zijn Max Havelaar en Icco die Jumbo interesseerden voor klimaatneutrale koffie. Zij begonnen 2,5 jaar geleden een project in Ethiopië, waar koffieboeren de gevolgen van ontbossing aan den lijve ondervinden.

"Koffie is een schaduwplant", zegt Peter d'Angremond, directeur van Max Havelaar, "en zeer gevoelig voor temperatuurstijging." Veel Ethiopische boeren planten hun struiken in het bos. Al wanneer het 1 à 2 graden warmer wordt, omdat er bomen worden gekapt en het gebladerte de zon minder tegenhoudt, dan daalt opbrengst en de kwaliteit van de bonen. Bij een stijging van drie graden legt de koffiestruik het loodje.

"Via coöperaties kunnen deelnemende boeren, met geleend geld, een nieuwe stoof kopen om op te koken", zegt d'Angremond. "Die is veel efficiënter dan de vuren die ze nu stoken. Er is dus veel minder hout voor nodig. Die besparing levert de boeren CO2-rechten op, die ze kunnen verkopen. Dat levert extra inkomsten op."

De deelnemende boeren - 30.000 inmiddels - herplanten bomen en leren de opbrengst van hun struiken te verhogen, bijvoorbeeld door ze beter te snoeien. Daardoor hoeven ze niet steeds nieuwe stukken bos in gebruik te nemen om hun productie op peil te houden. Ook zo vermindert de CO2-uitstoot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden