commentaar

Klimaatdoelen: makkelijk is het niet, wel absoluut noodzakelijk voor ons nageslacht

Louise Vet, nummer 1 van de Duurzame 100.  Beeld werry crone
Louise Vet, nummer 1 van de Duurzame 100.Beeld werry crone

Met de verkiezing van Louise Vet deze week tot winnaar van de Trouw Duurzame 100, heeft de onafhankelijke jury gekozen voor een wetenschapper die zich bij uitstek inzet voor het Deltaplan Biodiversiteit in Nederland. 

Een herstelplan voor soortenrijkdom, bodem en landschap, dat broodnodig is omdat de grond in Nederland, door het intensieve gebruik, steeds armer dreigt te worden dan nu al het geval is.

Of dit Deltaplan in het grotere geheel van de strijd tegen de opwarming van de aarde een duit in het zakje zal doen, is zeer de vraag, hoezeer haar ideeën alle lof verdienen. Deze week maakte het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) bekend dat het toerisme in Nederland tot 2030 met vijftig procent zal toenemen tot 32 miljoen bezoekers per jaar (nu 21 miljoen). Zeer zorgwekkend, omdat het toerisme in de hoofdstad nu al een kritische grens heeft bereikt, zegt NBTC-directeur Jos Vranken. Bewoners ervaren in toenemende mate overlast van toeristen van wie velen ook met zeer milieuvervuilende vliegtuigen arriveren.

De hallucinerende groei van de luchtvaart tot 2100 zal er voor zorgen dat de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs uit 2015 niet gehaald zullen worden, becijferde lector Paul Peeters in zijn promotieonderzoek vorig jaar. De luchtvaart is ten onrechte buiten dit akkoord gehouden. Eind 2100 vliegt de wereldbevolking negen keer meer dan nu het geval is, tot 2035 zijn 41.000 vliegtuigen in bestelling.

Drastische maatregelen om de opwarming van de aarde tot twee graden te beperken zullen nodig zijn. Dit kan nog steeds, zei deze week het IPCC, het klimaatbureau van de VN. Zelfs een beperking tot 1,5 graad is mogelijk.

Dat betekent wel een zeer grote krachtsinspanning op alle terreinen waarop het klimaatakkoord van toepassing is. En buiten dit akkoord ook op ons vlieggedrag. We zullen in ieder geval drastisch minder moeten vliegen en de prijzen op tickets en brandstof flink verhogen. Overheden moeten de groei van luchthavens aan banden leggen en alternatieve vervoerswijzen stimuleren.

Bijna onmogelijke opgave

Het betekent voor Nederland ook dat het kabinet alles op alles moet zetten om in 2020 de CO2-uitstoot met 25 procent te hebben teruggebracht, zoals de rechter in hoger beroep dinsdag oordeelde in de Urgenda-zaak. Een bijkans onmogelijke opgave, maar dat is dan ook eigen schuld door een te grote afwachtende houding in de afgelopen jaren.

Nederland moet haast maken om de CO2-uitstoot flink te beperken en de groei van het vliegverkeer aan banden te leggen. En dit geldt ook voor de rest van de wereld. Makkelijk is het niet, absoluut noodzakelijk voor ons nageslacht is het wel.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Lees meer commentaren in ons dossier.

Lees ook:

Ecologe Louise Vet is #1 in de Duurzame 100: De soortenrijkdom van Nederland redden moet nóg sneller

De soortenrijkdom van Nederland redden. Dat is de missie van ecologe Louise Vet. Zo belangrijk, vindt de jury, dat haar Deltaplan Biodiversiteit haar dit jaar naar denummer 1 van de Duurzame 100 katapulteerde.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden