Klimaatactie met sexappeal

In de rubriek Biologische Bubbels bezoekt Sanne Groot Koerkamp duurzame evenementen. In deze aflevering: een klimaattopje met sexappeal.

Hippe ontwikkelingsorganisatie, hoor, dat Hivos. Zet met succes nieuwe media in om hun expeditie Sumba op de kaart te zetten. Vier avonturiers kunnen een reis naar het Indonesische eiland winnen, waar ze al bloggend het werk van Hivos op dat straatarme eiland onder de aandacht brengen. De winnaars worden - heel slim - gekozen op Facebook.

En vandaag dan. Hivos huurde een reclamebureau in om een klimaatactie te bedenken met sexappeal. Gelukt. De Kleine Klimaattop is onderdeel van het Seduction Project. Goede naam. Gaat namelijk gewoon over duurzaamheid, maar dat woord kunnen we - eerlijk is eerlijk - niet meer horen. De Kleine Klimaattop wordt 'gecrowdsourcet' via Twitter. Dat gaat zo: in een kleine ruimte zitten vanmiddag veertig ondernemers, ontwerpers en gedragsexperts. Zo'n tien sprekers mogen een kwartier lang hun groene verhaal doen. Terwijl dit live via internet de wereld in wordt gezonden, kunnen kijkers reageren via Twitter. Dat leidt later op de avond tot een 'klimaatprogramma' dat deels hier, en deels via Twitter tot stand kwam.

Maar het woord is toch vooral aan de sprekers. Zoals Ikenna Azuike. De voormalige financieel advocaat uit New York zette samen met vriendin Mette te Velde duurzaam platform Strawberry Earth op. Onlangs startten ze op hun website een 'groene' variant op dealsite Groupon. Azuike's motto: Don't just buy green, buy awesome.

Ook intrigerend: het verhaal van Mirte Becker (22). Mirte is vierdejaars Interaction Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze stoorde zich aan de lampen in haar studentenhuis: altijd maar aan, terwijl er vaak niemand was. Elk jaar wordt er voor 112 miljoen euro aan licht verspild, berekende ze. Zo kwam Mirte samen met haar medestudenten, in opdracht van Hivos, op het idee voor de Light Gun. Een pistool waarmee je lampen kunt 'uitschieten'. "Lichtknoppen zijn saai. Het moet leuk worden om energie te besparen. We noemen het ding straks waarschijnlijk niet eens energiebesparend! Want dan krijgen mensen er meteen een 'moeten'-gevoel bij." Uw verslaggever mocht het proberen. Richten, trekker overhalen en... uit. Zonder knal, jammer. "We werken nog aan geluidseffecten. En aan de vorm. Niet alle vrouwen zullen een neppistool kunnen waarderen. Wellicht moeten we ze in de vorm van een toverstaf ontwerpen?"

De Light Gun is onderdeel van dat Seduction Project. Een serie experimenten die mensen moet aanzetten tot energiebesparing. Onbewust, welteverstaan. Bijvoorbeeld door rode tape op de grond van een gebouw te plakken, als een pijl naar de trap. Wat blijkt: we lopen over die lijn naar de trap en niet naar de lift. Besparing? Het jaarlijkse energieverbruik van twee gemiddelde huishoudens.

Is het niet wat treurig dat wij een 'Bob' nodig hebben om ons beter te gedragen? (Pas sinds de Bob-campagne lijkt met drank op rijden niet langer 'cool'). Eigenlijk wel, geeft reclamemaker - en medebedenker van het Seduction Project - Ebele Wybenga toe. "Maar het wordt tijd voor groene Bob's, mensen die laten zien dat besparen leuk kan zijn."

Niet iedereen bij Hivos vond het een goed idee om de reclamemakers van het hippe bureau Boondoggle deze interactieve klimaattop op te laten zetten. Dat meldden de dames communicatie van Hivos ongevraagd. Met een wijntje in de hand, bespiegelen ze aan het eind van de avond: "We hoorden wel, is dát wat we met ons geld doen? Ons antwoord: Ja. We moeten wel."

Het exposé dat volgt, klinkt me bekend in oren. De concurrentie onder goede doelen is moordend. En de subsidiekraan bijna dicht. Als Hivos en al die andere wereldverbeterende clubjes, willen blijven bestaan, moeten ze vernieuwen. Hivos heeft vast de toon gezet.

Wat?

Kleine Klimaattop van ontwikkelingsorganisatie Hivos.

Waar?
Bar Blue, op de top van de Kalvertoren in Amsterdam.

Wie?

Jan van Betten, Ebele Wybenga, Ikenna Azuike.

Waarom?
Omdat van de uitkomst van de échte klimaattop in Durban niet veel wordt verwacht.

Leuk?
Behoorlijk! Lekkere wijn, ook. Veel jonge, attractieve, intelligente mensen met vernieuwende ideeën gesproken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden