Kleurrijk Noorderslag

reportage | Vier dagen lang was Groningen muziekhoofdstad van Europa: de eerste drie voor een behoudend Eurosonic, zaterdag gevolgd door een spetterend Noorderslag in de Oosterpoort.

Goede popmuziek geeft een blik in de toekomst, en zoals dat hoort bij een culturele revolutie, roept dat vaak zowel lof als weerzin op. De jury die hiphopcollectief New Wave met de Popprijs 2015 beloonde bediende zich weliswaar van overtrokken termen als 'culturele revolutie' en 'historisch project', maar met die eerste zin sloeg ze de spijker op de kop. De publieksreactie op de onderscheiding was er een van ongeloof, verbazing, en inderdaad weerzin over de 'straatschoffies' Ronnie Flex, Lil Kleine, Bokoesam en de rest.

Wellicht was de grote zaal van Noorderslag afgelopen zaterdagavond niet zo snel leeggestroomd als New Wave gewoon was begonnen met 'Drank & Drugs'. Naast het belonen van de groep voor die enorme hit, voelde New Wave ook als beste de huidige muzikale tijdsgeest aan - lees, wat jongeren willen horen. Ook voelde de prijs als beloning voor platenlabel TopNotch als geheel. En ergens zou je de jurybeslissing ook kunnen zien als statement richting de mediamacht van Hilversum, de vermeende stempel die met name 3FM op de Nederlandse popmuziek drukt. Want bijzonder aan New Wave was het bereiken van al hun succes buiten die gebaande paden.

Maar bestaat dat stempel eigenlijk wel? Want opvallend genoeg stonden er zaterdagavond op Noorderslag, toch de dwarsdoorsnede van het Nederlandse poplandschap, maar weinig radiovriendelijke bandjes. En eigenlijk sloot maar één band echt aan bij de internationale poptrend van zorgvuldig gepolijste, melancholische droompop: HAEVN, die met een tamme show aan het begin van de avond er niet in slaagde de afterdinnerdip te verdrijven.

Nee, daarvoor moest je zijn bij het grote aantal ruige gitaarbandjes - we kunnen concluderen dat in weerwil van de internationale synth-trend er nog volop gitaar wordt gespeeld in Nederlandse oefenkelders. Luister maar naar het prachtige Amber Arcades, het Utrechtse bandje dat zich tijdens Eurosonic al in de kijker speelde. Ze speelden liefst tien keer, binnen vier dagen. Indian Askin deed vijf shows op één dag, die op Noorderslag was de laatste - maar ze toonden zich onvermoeibaar met hun tot wanhoop opgepompte garagerock. Ook loeihard was St. Tropez, de nieuwe incarnatie van Go Back to the Zoo: weg waren de vrolijke deuntjes, in plaats daarvan een ziedende frontman die met basgitaar en al de moshpit indook. Maar live stak My Baby er met kop en schouders bovenuit, met hun heerlijk opzwepende Mississippi-rock, waarvan zangeres Cato van Dyck het afgelopen jaar is uitgegroeid tot 's lands meest betoverende frontvrouw.

Pure dance, toch hét muzikale exportproduct van Nederland, ontbreekt altijd een beetje op Noorderslag. Maar waar Nederland ook heel goed in is, is de wat alternatievere dance, en die was er genoeg. Bijvoorbeeld Cut_, een elektroduo met goede podiumaanwezigheid, al werden niet alle slordigheidsfoutjes even goed opgevangen. Strakker was Haty Haty, de samenwerking tussen DJ David Douglas en indiezanger Blaudzun. Maar het leukst was het Yakumo Orchestra, een warmbloedig techno-orkest waarbij de bandleden zichtbaar plezier hadden in hun samenspel, waarbij dat plezier en de onderlinge dynamiek de show tot grote hoogtes stuwde.

In de grote zaal mocht de Eindhovense rapper Fresku het licht uit doen, en dat deed hij met verve. De rapper zwengelde het afgelopen jaar een discussie aan over de macht van Hilversum in het bepalen wat er op de radio komt, en het institutionele racisme waardoor acts als New Wave weinig kansen krijgen. Fresku prees deze Noorderslag als 'een van de gekleurdste edities ooit', en doelde daarmee ongetwijfeld op de Popprijs voor New Wave. Maar ook figuurlijk had hij gelijk: Noorderslag 2016 was een verrassend kleurrijk spektakel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden