Kleinkunstfestival eert Harry Bannink

'Postbank Kleinkunstfestival': t/m 6/4 in Theater Bellevue. 'Concours om de Wim Sonneveld-prijs': 18 t/m 21/3 (voorronden), 25/3 (finale, in het Nieuwe De la Mar-theater) en 29 en 30/3 (optredens finalisten). 'Roltrap naar de maan': 22, 23 en 26 t/m 28/3. Gastsprekers achtereenvolgens: Karel Eykman, Aart Staartjes, Liesbeth Coltof, Marcel Bijlo en Ivo de Wijs. 'Ken Kan' door Rob van de Meeberg: 2 t/m 6/4.

De aanleiding voor dit eerbetoon was de beste die er bestaat: geen mijlpaal in het leven of werk van Harry Bannink, maar de opvatting dat deze 66-jarige componist zo'n feestavond verdient. “Ik stond aanvankelijk niet te dringen om het middelpunt te moeten zijn, maar wat mij betreft mag het morgen weer”, zei de bescheiden Tukker aan het slot van de avond in zijn dankwoord. Gaandeweg het feestprogramma zal ook hij zich hebben gerealiseerd dat de liefdevolle hulde die men hem bracht tevens het mooist denkbare eerbetoon was aan de beste tekstschrijvers en uitvoerders van het Nederlandse amusement met wie Bannink in zijn lange carrière als pianist en vooral componist heeft samengewerkt.

Dierbaar

Velen van hen waren zondagavond genodigd. Zijn meest dierbare vakbroeders zijn voor zulke aardse ontmoetingen inmiddels helaas niet meer beschikbaar: dat geldt wat betreft cabaretier Wim Sonneveld al heel lang, wat betreft auteur Annie M.G. Schmidt en gitarist Jan Blok veel recenter. Harry Bannink moet hen even extra hebben gemist halverwege de eerste helft van het programma. Toen vertolkte Liesbeth List 'Het is over', het sterkste lied uit Banninks samenwerking met Annie Schmidt, die ruim dertig jaar duurde. Vervolgens zong Frits Lambrechts het nummer 'De zomer van 1910', afkomstig uit het repertoire van Wim Sonneveld, met wie Harry Bannink en Jan Blok ook in het theater optraden. En daarna bewees Gerard Cox overduidelijk, dat hij nog altijd geldt als een van onze beste chansonniers. Hij bracht 'Kees': een lied van Michel van der Plas, indertijd bekend gezongen door Cox' maatje Frans Halsema - ons ook al zo lang ontvallen.

Op zulke momenten bleek nog eens extra wat voor prachtcomposities Harry Bannink in de loop der jaren aan het vaderlandse theateramusement heeft bijgedragen.

Maar uit de andere gastbijdragen van de avond werd ook duidelijk hoe veelzijdig zijn muzikale oeuvre voor televisie en radio, theater en musical is en hoe omvangrijk dat moet zijn. Zelf schatte hij het op zo'n drieduizend liedjes.

Pro deo

Onder de medewerkers aan deze avond, die net als het orkest van Cor Bakker allen pro deo optraden, waren Bannink-'specialisten' als Adèle Bloemendaal, Joke Bruijs, Wieteke van Dort, Rients Gratama, Gerrie van der Klei, Willem Nijholt, Joost Prinsen en Edwin Rutten. Maar ook artiesten die zijn werk voor deze gelegenheid zongen, zoals Ernst-Daniël Smid, Ellen Pieters, Jeroen van Merwijk, Dennis Kivit en Kiki Heessels. Ook Rob van de Meeberg en de cast van het nog komende festival-onderdeel 'Roltrap naar de maan' maakten hun opwachting. Rob van de Meeberg presenteert tijdens dit Amsterdams Kleinkunstfeatival - inmiddels vanwege de financiering omgedoopt tot 'Postbank Kleinkunstfestival' - een theaterprogramma rond het werk van Wim Kan.

Kinderlied

In de vijf verschillende edities van 'Roltrap naar de maan' staat de komende weken 'het cabaretlied voor kinderen' centraal. Behalve optredens van de achtkoppige cast, zijn daarin lezingen over het kinderlied opgenomen van onder anderen Karel Eykman en Ivo de Wijs.

Een ander, jaarlijks terugkerend onderdeel is het concours voor jong kleinkunsttalent om de Wim Sonneveldprijs. Als een goed begin het halve werk is, wordt het dit jaar een heel mooi festival.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden