'Kleinere klassen zijn niet altijd bevorderlijk voor leerlingen'

De grootte van een klas heeft geen invloed op de leerprestaties van de leerlingen. De verkleining van klassen werkt niet. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit Antwerpen, zo meldt de universiteit dinsdag.

Bij 3.415 leerlingen uit het vierde leerjaar van het basisonderwijs in Vlaanderen bleken de resultaten van een leesvaardigheidstest niet uitgesproken uiteen te lopen, ondanks dat zij in klassen van verschillende omvang zaten.

Aspecten die wel een effect hebben op prestaties zijn onder meer geslacht, leeftijd, sociale en economische status en de taal die leerlingen thuis spreken, blijkt uit het onderzoek. In de onderzochte Vlaamse scholen was ook het percentage Nederlandstaligen in de klas van belang.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden