Kleinere Guardian moet sterker worden

The Guardian op het vandaag geïntroduceerde tabloidformaat. Beeld Getty Images

Een van de bekendste mediamerken zit in een nieuw jasje. Het moet helpen de krant rendabel te maken.

The Guardian komt niet langer uit op het berlinerformaat, maar op tabloidformaat, net als Trouw. De krant maakt een flinke metamorfose door, nadat het de afgelopen jaren met grote verliezen kampte. Toch blijven alle artikelen van The Guardian gratis online verschijnen. “We vragen lezers om een vrijwillige donatie”, zegt hoofdredacteur Katherine Viner in een interview met de BBC. Een uniek businessmodel in de harde krantenwereld.

Het was pure noodzaak, geeft ­Viner toe, om de krant als tabloid te drukken. Het iets grotere berliner kostte namelijk miljoenen meer per jaar. “Dat bedrag gaan we nu besparen. Het gaat om veel geld.” Dat was nodig. Afgelopen jaar was het verlies ruim 40 miljoen euro en dit jaar stevent de krant af op een tekort van 30 miljoen. The Guardian is in tegenstelling tot de meeste andere kranten in Groot-Brittannië geen eigendom van rijke mediamagnaten zoals Rupert Murdoch (The Sun, the Times) of de gebroeders David en Frederick Barclay, de steenrijke eigenaren van de Daily Telegraph.

Veel in kas

Toch heeft de Scott Trust, de onafhankelijke stichting die The Guardian en ook zondagkrant The Observer in handen heeft, veel geld in kas. De stichting heeft de afgelopen jaren tientallen miljoenen geïnvesteerd om er een van de sterkste mediamerken wereldwijd van te maken. Met de garantie dat de redactionele vrijheid altijd gewaarborgd blijft. 

De stichting had zelf flink vermogen opgebouwd door onderdelen van het concern te verkopen. De website Autotrader bijvoorbeeld, of een groot deel van het aandelenpakket in een ander mediabedrijf, Ascential. Dat geld vloeide rechtstreeks naar The ­Guardian. Die pot met geld droogt alleen wel een keer op.

Over bekendheid heeft het blad, dat zich politiek gezien links van het midden positioneert, niets te klagen. Inmiddels heeft de krant online 150 miljoen unieke bezoekers per jaar. Alleen vielen de digitale advertentie-inkomsten flink tegen. Ondanks het gigantische bereik slokten Facebook en Google steeds meer van de advertentieinkomsten op, ten koste van de krant. Daar kwam bij dat de oplage van de papieren krant ook flink terugliep. Het zorgde de afgelopen jaren voor een enorme crisis; 300 werknemers kwamen op straat te staan. 

Donaties

Onder Katherine Viner, die sinds 2015 aan het roer staat van The Guardian, ontwikkelde de krant online een heel nieuw businessmodel. In plaats van het invoeren van een betaalmuur voor artikelen, bleef alles gratis toegankelijk. Onder elk artikel staat sinds enige tijd een oproep om vrijwillig te doneren. “Dat deden het afgelopen jaar ruim 800.000 mensen”, zegt Viner, “waardoor er behoorlijk meer geld binnenkwam.” 

Ze gelooft dat het model toekomst heeft. “We zijn een krant die een band wil opbouwen met de lezer. Dat is nodig om dit te laten werken. En ons bereik blijft op deze manier zo groot mogelijk.”

Viner zegt op koers te zijn om in 2019 quitte te draaien. Het zou voor het eerst sinds de jaren tachtig zijn dat The Guardian geen verlies maakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden