Kleine transporteur in nood

Kleine transportbedrijven hebben minder vet op de botten om het teruglopend aantal opdrachten op te vangen. (LEX VAN LIESHOUT, ANP)

De economische crisis speelt vooral kleine transporteurs parten. De opdrachten nemen af, de onderlinge concurrentie stijgt.

Bij transporteurs gaat de telefoon steeds minder over. Klanten zijn terughoudend met opdrachten in deze onzekere economische tijden. „De vraag is in elkaar gezakt”, zegt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De organisatie peilde onlangs de stemming onder de 6000 leden. 46 procent gaf aan in het derde kwartaal minder te vervoeren dan dezelfde periode vorig jaar. Hoeveel minder, weet TLN niet. Van de internationale vervoerders merkt 54 procent dat het aantal opdrachten terugloopt. „Zij hebben vooral last van haperende economieën in België, Duitsland en Frankrijk.” Volgens TLN is het derde kwartaal van 2008 het slechtste in zes jaar. Werden er vorig jaar nog 40 miljoen ritten gemaakt met volle vrachtwagens, dit jaar blijft de teller waarschijnlijk steken op 32 miljoen.

„Onze omzet is ten opzichte van vorig jaar met de helft gekelderd.” Eigenaar Robin van der Stigchel van expediteur SCS Logistics uit Oldenzaal wijst niet alleen de crisis aan als oorzaak. „Sinds de brandstofprijzen begin dit jaar omhoog schoten, zit de klad erin.”

Van der Stigchel heeft acht man in dienst en huurt chauffeurs in. Naar eigen zeggen is SCS een klein bedrijf. Zelf denkt hij een crisis wel te doorstaan. Voor sommige collega-bedrijven voorspelt hij echter een gedwongen sluiting. „Ze zitten met vast personeel en geleaste vrachtwagens. Die kosten lopen gewoon door.” Om toch opdrachten binnen te slepen, verlagen de kleine transportbedrijven hun prijzen. Dat maakt ze financieel extra kwetsbaar.

TLN laat weten nog geen exacte cijfers te hebben, maar schat dat dit jaar meer transportbedrijven over de kop gaan. „Kleine ondernemingen hebben minder vet op de botten en lopen meer risico”, weet ook een woordvoerder van TLN.

Grote transporteurs ondervinden minder last van de onzekere tijden. Nog wel. „Hoe de vlag er over zes maanden bij hangt, weten we natuurlijk niet”, reageert directielid Jan Hassing van het Woerdense transportconcern G. Snel. „Vooralsnog is het hier de omgekeerde wereld. Het gaat ons voor de wind.”

De grote vervoersbedrijven leunen volgens Hassing veel meer op vaste, langdurige contracten. „Wij doen bijvoorbeeld de distributie voor tuincentra. Mensen blijven kennelijk wel geld besteden aan hun tuintje.”

De terugloop aan ritten bij vooral kleine transportondernemers heeft direct gevolgen voor het aantal vacatures. Vorig jaar riep de transportbranche nog om ruim 7500 chauffeurs. Een landelijke campagne moest vooral vrouwen en allochtonen de truck in krijgen. Het aantal vacatures is nu gedaald naar 3000.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden