Klein vliegveld biedt vrij spel aan drugs- en mensensmokkelaars

De Koninklijke Marechaussee op Schiphol Airport. De Marechaussee wil meer toezicht gaan houden op kleinere luchthavens. Beeld anp

De Koninklijke Marechaussee wil meer controle op kleine luchthavens. Er is nu te weinig zicht op drugs- en mensenhandel.

De elf kleine luchthavens in Nederland zijn gevoelig voor mensensmokkel en drugshandel. De Koninklijke Marechaussee (Kmar) pleit daarom voor meer controle. Nu is op de vliegvelden geen permanent fysiek toezicht. Als het aan de Kmar ligt, wordt de overheid strenger en moeten piloten de gegevens van passagiers en bemanningen verplicht doorgeven. Nu doen ze dat op basis van vrijwilligheid.

De omgeving van kleine vliegvelden als Budel, Teuge, Hoogeveen of Vliegveld Midden-Zeeland, wordt door verschillende partijen zoals politie, douane, marechaussee en gemeenten bestempeld als een potentiële verzamelplaats voor criminele activiteiten, waaronder drugs- en mensenhandel. Het Liec, het landelijk overleg van die overheidsorganisaties, plaatst de kleine vliegvelden op een lijn met verouderde en malafide vakantieparken en jachthavens.

Net als bij andere lucht- en zeehavens komt crimineel gedrag ook voor rondom de kleine luchthavens, aldus een woordvoerder van de marechaussee: “Door het niet standaard aanwezig zijn van de overheidsdiensten is de aard en de omvang van die criminaliteit lastig vast te stellen.” Verplichte melding, zoals die geldt bij de grote luchtvaart, zou volgens een woordvoerder van de Kmar “een belangrijke vooruitgang zijn bij de grenscontrole. De techniek is er al. Om de digitale verstrekking verplicht te stellen is een wijziging van de wet nodig.”

Heroïne op Teuge

Meest in het oog springende delicten via kleine luchtvelden waren vorig jaar juli het smokkelen van elf Albanese volwassenen en drie kinderen naar Engeland, en de 60 kilo heroïne die vanuit Engeland naar Duitsland ging maar op vliegveld Teuge werd onderschept.

Leden van de Koninklijke Marechaussee op luchthaven Schiphol. Beeld anp

Uit gesprekken met vertegenwoordigers van kleine ongecontroleerde vliegvelden blijkt dat de marechaussee lang niet altijd in staat is de vluchten, vooral die naar het Verenigd Koninkrijk, te controleren. Het is ook lastig voor de beheerders van de kleine luchthavens om hun omgeving in de gaten te houden. De kleine vliegvelden zijn meestal geopend van zonsopgang tot zonsondergang en kennen weinig bewaking. “Er zijn hekken maar je kunt zo het poortje open doen. Wat er ’s nachts gebeurt, zien we niet. We weten niet wat er in de hangars wordt gedaan”, zegt een medewerker van een kleine luchthaven die liever anoniem wil blijven.

Andere prioriteiten

Hoeveel controles de marechaussee jaarlijks uitvoert en waar, wordt “om operationele redenen niet gemeld.” De grenscontroleur erkent dat wegens gebrek aan capaciteit andere prioriteiten worden gesteld en dat daardoor op vluchten vanaf kleine velden geen controle is.

Sinds ruim een jaar loopt er een campagne gericht op de kleine burgerluchtvaart, Eyes & Ears geheten. Vliegers en vliegpersoneel wordt gevraagd vreemde gedragingen te melden. Wat die campagne heeft opgeleverd, is onbekend.

Op de kleine vliegvelden landen zakenjets met bestemmingen binnen Nederland en in de buurlanden. Deze jets vervoeren hooguit twaalf passagiers. Ook landen er vliegtuigjes voor recreatie, bijvoorbeeld toestellen voor parachutespringers.

De naam van de anonieme bron is bij de redactie bekend.

Lees ook: Niet heroïne is het probleem voor Teuge, maar Lelystad Airport

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden