Klein museum is op Facebook groter dan het Louvre

Het museum meet zo'n 12 bij 5 meter, toont hedendaagse kunst uit Saoedi-Arabië en tijdens het schrijven van dit stuk, vonden 700.469 Facebookers het leuk.

Het Amsterdamse Greenbox Museum of Contemporary Art of Saudi Arabia, een klein, in Nederland onbekend museum, passeerde deze maand grote musea als het Louvre in Parijs en het Metropolitan Museum of Art in New York in de race om de meeste 'vind ik leuks'.

Het criterium voor de kunst die curator, eigenaar en geldschieter Aarnout Helb tentoonstelt in het Greenbox: het moet hedendaags zijn en gemaakt door mensen die in Saoedi-Arabië leven en op Saoedische wijze functioneren. Bezoekers kunnen een afspraak maken of op woensdag- tot vrijdagmiddag tussen één en vijf uur aanbellen bij Korte Leidsedwarsstraat 12. Het record staat op 28 bezoekers in een week.

"Het gaat mij als curator van het museum niet om hoeveel kaartjes ik verkoop. Ik wil laten zien dat er zoiets bestaat als hedendaagse kunst uit Saoedi-Arabië. Facebook is de beste manier om zoveel mogelijk mensen te bereiken", vertelt Helb. Geld uit de kaartverkoop speelt voor hem minder een rol dan voor andere museumdirecteuren omdat hij het museum kan bekostigen uit privémiddelen. Geld uit Saoedische fondsen accepteert hij niet.

Helb was zelf geen enorme Facebooker. Maar toen hij Saoediërs ontmoette op een symposium in Berlijn, ontdekte hij dat die iets met elkaar gemeen hadden: ze waren heel actief op Facebook. Hij maakte een Facebookpagina voor zijn museum aan en begon te experimenteren met advertenties. Een adverteerder bepaalt wie zijn advertentie ziet aan de hand van gegevens zoals nationaliteit, leeftijd, taal en interesses.

Helb hield de advertentie simpel: een foto van het museum met een korte tekst. Een klik op de advertentie brengt ze naar de Facebookpagina van het museum. Dat kost Helb een cent. Nog beter is het als ze daar op 'vind ik leuk' klikken, want dan zien hun vrienden het ook.

Eerst adverteerde hij bij Amerikanen die het Whitney Museum voor Amerikaanse kunst leuk vonden, maar die klikten niet door. In Indonesië vinden gebruikers veel leuk, bijvoorbeeld wat hun vrienden leuk vinden, waardoor een cent aan advertentiekosten er meer dan één 'vind ik leuk' oplevert. In Saoedi-Arabië levert een cent aan advertenties minder dan één 'vind ik leuk' op.

In totaal gaf Helb minder dan 10.000 euro uit aan Facebook, met als resultaat: 190.000 'vind ik leuks' uit Indonesië, 100.000 uit Pakistan, 75.000 uit Egypte, 75.000 uit India, 30.000 uit Algerije, 20.000 uit Saoedi-Arabië. Zo'n 400 fans komen uit Nederland.

"Alleen het MoMa in New York heeft meer fans, meer dan een miljoen." Grote kans dat het Amsterdamse kunstkabinet binnenkort de New Yorkse reus verslaat: het MoMa krijgt nog een krappe 5000 nieuwe fans per week. Het Greenbox ruim 7000 per dag.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden