Klauwen uit voor Europa

Niemand zoveel aandacht als brexiteer Daniel Hannan.Beeld Twitter

Wanhopige tijden vragen om wanhopige maatregelen, en dus zetten voorstanders van een langer Brits verblijf in de Europese Unie het zwaarste middel in: kattenfoto's. De actie #catsagainstbrexit overspoelde Twitter de afgelopen dagen met foto's van katten die tot het blijf-kamp zouden behoren.

Kattenfoto's zijn een beproefde manier om aandacht te trekken op sociale media. Toen de Belgische politie tijdens de terreurdreiging vorig jaar het publiek vroeg om stilte op sociale media, plaatsten Twitter-gebruikers ook massaal kattenfoto's.

Onder Britten is het fenomeen extra populair, ook in politiek rustige tijden. Volgens onderzoek van provider Three komen er in het Verenigd Koninkrijk ruim twee keer meer kattenfoto's dan selfies online, en zijn er bovendien honderdduizenden katten met een eigen profiel op twitter of facebook.

Tegengeluid
#catsagainstbrexit kreeg al snel gezelschap van een actie voor honden, #mutts4remain. Maar ook aan het kattenfront speelde een fenomeen dat in de referendumcampagne op sociale media vaker te zien was. Waar duizenden blijf-supporters een brede boodschap probeerden over te brengen, kreeg niemand zoveel aandacht als brexiteer Daniel Hannan, die #catsagainstbrexit gebruikte voor een tegengeluid. Hij poseerde met afkeurende blik- samen met een kat uiteraard - en sleepte meer steunbetuigingen in de wacht dan welke blijf-kat dan ook.

Dat past in een patroon dat onderzoeker Vyacheslav Polonski van het Oxford Internet Instituut eerder opmerkte. Voorstanders van vertrek uit de EU domineren het debat op sociale media. Op fotonetwerk Instagram vond Polonski 5 keer zoveel vertrek-berichten als blijf-boodschappen. Op Twitter was dat zelfs 7 tegen 1. Het blijf-kamp kan zich troosten met de gedachte dat morgen alleen de papieren stem de doorslag geeft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden