Klaterende overwinning voor de artistieke film

Hollywood is superheldenfilms en peperdure sequels en prequels zat. De 87ste Oscaruitreiking werd met grote prijzen voor 'Birdman', 'The Grand Budapest Hotel', 'Boyhood', 'Whiplash' en 'Ida' een klaterende overwinning voor de artistieke film.

Ze won dit jaar geen Oscargoud, maar speelde wel weer een vorstelijke rol bij de jaarlijkse Hollywood-show in het Dolby Theatre in Los Angeles. Meryl Streep begon tijdens het dankwoord van Patricia Arquette (46), bekroond voor beste vrouwelijke 'bijrol' in 'Boyhood', te joelen alsof ze bij een sportwedstrijd zat. De camera was er mooi op tijd bij om haar aanmoediging en die van buurvrouw Jennifer Lopez te vangen. Arquette brak de traditioneel lange Oscarnacht van zondag op maandag open met een geïnspireerde, politiek getinte speech over gelijke rechten voor vrouwen, met de nadruk op gelijke honorering.

Misschien licht absurd in een zaal vol miljonairs als Oprah Winfrey en met juwelen omhangen actrices als Lupita Nyong'o die voor de gelegenheid een jurk droeg met zesduizend parels ('zit best lekker'). Maar wie goed luisterde, hoorde Arquette de Amerikaanse burgers adresseren. Bovendien paste haar feministische pleidooi perfect bij haar rol in 'Boyhood' waarin ze als sappelende, alleenstaande moeder met twee kleine kinderen alsnog gaat studeren en lerares wordt.

Voor de 'Boyhood'-fans was het tegelijk de enige opsteker. Van de zes nominaties werd alleen die voor Arquette verzilverd. Flauw misschien om Richard Linklater, die twaalf jaar aan zijn epos over een opgroeiend jongetje werkte, geen Oscar voor beste regie of scenario te gunnen, maar goed, de concurrentie was er ook naar. De bij de 'bookmakers' gedoodverfde winnaar werd 'Birdman' met vier Oscars voor beste film, regie, scenario en camerawerk. Een vitale vijfsterrenfilm over een Hollywoodacteur, gespeeld door Michael Keaton, die alles in het werk stelt om een serieuze Broadwayacteur te worden. Het ultieme bewijs ook dat Hollywood genoeg heeft van zijn eigen super- en spinnenmannen.

De Mexicaanse Hollywoodregisseur van 'Birdman', Alejandro González Iñárritu (51), droeg de hoofdprijs op aan zijn vaderland 'dat hopelijk een regering vindt en krijgt die het verdient', en aan 'de nieuwe generatie Mexicanen in Amerika die het verdient met dezelfde waardigheid en hetzelfde respect behandeld te worden als degenen voor hen die Amerika als immigratieland hielpen bouwen'. Iñárritu haakte daarmee in op een onlangs door Obama aangesneden onderwerp: het verschaffen van werkvergunningen aan groepen immigranten in de VS.

De kritiek dat er dit jaar geen nominaties waren voor Afro-Amerikaanse regisseurs en acteurs (vorig jaar was '12 Years a Slave' de grote winnaar) werd in de beste Oscartraditie rechtgezet met een opmerkelijk aantal politiek en maatschappelijk geïnspireerde speeches. Julianne Moore (54), bekroond als beste actrice voor haar rol als relatief jonge, dementerende vrouw in 'Still Alice' vroeg aandacht voor alzheimer. Laura Poitras (50), bekroond voor haar Edward Snowden-documentaire 'Citizenfour', zei dat niet alleen onze privacy in het geding is, maar ook onze democratie. Ze dankte Snowden en alle andere 'whisteblowers'.

Showmaster Neil Patrick Harris, die qua stijl nog het meest leek op voorganger Billy Crystal, verscheen prominent met echtgenoot David Burtka op de rode loper. Homosekstualiteit was ook het ontroerende thema van Graham Moore (33), de winnende scenarist van 'The Imitation Game' over de wegens zijn homoseksualiteit vervolgde Engima codekraker Alan Turing. Moore zei op 16-jarige leeftijd een zelfmoordpoging te hebben gedaan en riep iedereen die zich aangesproken voelde op om vooral 'weird' en 'different' te blijven.

Een soortgelijke oproep om te blijven vechten deed Eddie Redmayne (33), uitgeroepen tot beste acteur voor zijn rol als verlamde, aan de ziekte ALS lijdende natuurkundige Stephen Hawking in 'The Theory of Everything'. De Amerikaanse R&B-zanger John Legend (36) die samen met hiphopper Common (42) de Oscar voor het beste lied ontving (voor 'Selma' over Martin Luther King) wist te melden dat er nu meer zwarte mannen in Amerikaanse gevangenissen zitten dan er in 1850 slaven waren, en dat 'Selma' niet alleen over 1965 gaat, maar ook over nu. En zo stond de Afro-Amerikaanse gemeenschap toch volop in de schijnwerpers, inclusief een ontroerde Oprah met uitgelopen mascara.

Winnaars Oscars 2015

Beste film, regie, originele scenario en camerawerk: 'Birdman' van Alejandro González Iñárritu

Beste bewerkte scenario: 'The Imitation Game' van Mortem Tyldum

Beste actrice: Julianne Moore voor 'Still Alice' van Richard Glatzer en Wash Westmoreland

Beste acteur: Eddie Redmayne voor 'The Theory of Everything' van James Marsh

Beste bijrolactrice: Patricia Arquette voor 'Boyhood' van Richard Linklater

Beste bijrolacteur (J.K. Simmons), montage en geluidsmix: 'Whiplash' van Damien Chazelle

Beste muziek, production design, kostuums en make-up: 'The Grand Budapest Hotel' van Wes Anderson

Beste liedje: 'Glory' uit 'Selma' van Ava DuVernay

Beste special effects: 'Interstellar' van Christopher Nolan

Beste geluidsmontage: 'American Sniper' van Clint Eastwood

Beste niet-Engelstalige film: 'Ida' van Pawel Pawlikowski (Polen)

Beste documentaire: 'Citizenfour' van Laura Poitras

Beste animatiefilm: 'Big Hero 6' van Don Hall en Chris Williams (Disney)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden