Klassieke Oudheid vertalen naar nu

Docent klassieke talen Piet van Arendonk gaat met pensioen. Hij hoopt op een opvolger met een jeugdige uitstraling. ( FOTO ARIE KIEVIT) Beeld Arie Kievit
Docent klassieke talen Piet van Arendonk gaat met pensioen. Hij hoopt op een opvolger met een jeugdige uitstraling. ( FOTO ARIE KIEVIT)Beeld Arie Kievit

Het Stedelijk Gymnasium Breda zoekt docent Grieks en Latijn.

Jolanda Breur

„Mijn ideale opvolger is begin dertig, heeft ervaring en staat zijn mannetje.” Piet van Arendonk (62) vertrekt als docent klassieke talen van het Stedelijk Gymnasium Breda. Hij maakt gebruik van een gunstige vertrekregeling waarbij zijn pensioenopbouw doorloopt tot zijn vijfenzestigste. „Mijn opvolger houdt ook rekening met de mondige leerling van nu en weet dat je niet altijd je zin kunt doordrijven. Het draait om souplesse.”

Van Arendonk, die 34 jaar in dienst was bij de school, ziet juist voor de oude talen liefst iemand met een jonge uitstraling. „Zo vermijd je de indruk van muf, saai vak gegeven door een oude grijsaard.” De nieuwe docent Grieks en Latijn heeft daarmee ook een missie, vindt hij. „Als docent moet je bevlogen zijn om de inhoud goed voor het voetlicht brengen.”

Zelf nam Van Arendonk zijn leerlingen graag mee op pad, naar klassieke tragedies, een oude Romeinse stad vlak over de grens met Duitsland of naar Rome. Een aantal jaar geleden bezocht hij met hen een voorstelling van Toneelgroep De Appel in Den Haag. Het was de twaalf uur durende marathonvoorstelling Tantalus, een klassieke familiegeschiedenis. „Eerst vonden ze het maar raar, twaalf uur toneel kijken. Na afloop was zeker 90 procent dolenthousiast. Ze hadden niet verwacht dat de voorstelling zo meeslepend zou zijn.”

Grieks en Latijn worden over vijftig jaar nog steeds onderwezen, denkt Van Arendonk. „Nederland heeft een stevige klassieke traditie en ondanks de vele aanvallen op ons vak in de afgelopen dertig jaar bestaat het nog. We hebben het maatschappelijk nut van onze lessen, en daar gaat het tenslotte om, altijd kunnen aantonen.”

Dat nut zit hem volgens de afzwaaiende docent in verbanden zoeken met de actualiteit. „Zinloos geweld bijvoorbeeld kwam ook voor in de klassieke Oudheid. Bij Achilles, de held uit de Griekse mythologie, slaan de stoppen door wanneer zijn vriend gedood wordt door Hektor, de aanvoerder van de Trojanen. Achilles vermoordt Hektor en bindt het lijk achter zijn strijdwagen. Zo rijdt hij langs de Trojanen.”

Het beeld lijkt op de tragedie die Amerikanen in 1993 in Somalië overkwam. Bij een humanitaire missie in het land stortte een Amerikaanse helikopter neer. Somalische rebellen bonden de twee soldaten achter hun tank en sleepten ze triomfantelijk door Mogadishu.

„Je kunt je in de klas afvragen waar dit tijdloze geweld vandaan komt, welk maatschappelijk probleem hieraan ten grondslag ligt.”

De nieuwe docent is in het eerste jaar vrijgesteld van extra taken om te wennen aan de school. „Daarna komen er mentortaken bij zoals de begeleiding van een klas”, vertelt Van Arendonk. „Wanneer je als docent elders al ervaring opgedaan hebt en je zoekt een volledige baan, dan is deze functie op dit groeiende en actieve gymnasium een mooie – voorlopige – bekroning.”

Wilt u ook uw vacature toelichten? Mail naar idealebanen@trouw.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden