Klassieke muziek

Haydn-oratoria. Dit seizoen is het hoogtij voor Haydns twee grote oratoria 'Die Schöpfung' en 'Die Jahreszeiten'. Twee weken terug werd herdacht dat 'Die Schöpfung' 200 jaar geleden in de Amsterdamse Nieuwe Kerk voor het eerst werd uitgevoerd.

Nikolaus Harnoncourt gaf er met het Koninklijk Concertgebouworkest in oktober een spetterende uitvoering van en vorige week dirigeerde Frans Brüggen met zijn Orkest van de 18de Eeuw een voor jeugd aangepaste 'Schöpfung'. Datzelfde orkest treedt komende week op met dat andere Haydn-meesterwerk 'Die Jahreszeiten'. Voor het eerst zal het Orkest van de 18de Eeuw onder leiding staan van Sir Simon Rattle, die tijdens zijn dirigeerbeurten bij De Nederlandse Opera van 'Tristan und Isolde' tijd vond voor drie voorstellingen. Rattle heeft ervaring met authentieke orkesten; zo dirigeerde hij meerdere malen The Orchestra of the Age of Enlightenment. Aan dit bijzondere project werken ook het Nederlands Kamerkoor mee en de solisten Christiane Oelze, John Mark Ainsley en David Wilson-Johnson. Zaterdag in de Matinee op de vrije zaterdag in het Concertgebouw (15.00 uur), dinsdag 27 in de Doelen en donderdag 1 maart in Muziekcentrum Vredenburg. 'Die Schöpfung' klinkt ook in een uitvoering van koor en orkest van het Noord-Nederlands Conservatorium onder leiding van Louis Buskens. Vrijdag 23 in de Grote Kerk in Harlingen en zaterdag 24 in de Martinikerk in Groningen. Info: 050/5951300.

Vier renaissance-fluiten. Een zeldzaam gezicht: vier traverso's in een kwartet. Een zeldzaam geluid ook. Het Attaignant Consort, genoemd naar de 16de-eeuwse Parijse drukker en muziekuitgever, bestaat uit Kate Clarke, Frédérique Chauvet, Marion Moonen en Marcello Gatti. Op vier renaissance-dwarsfluiten spelen zij muziek uit het manuscript van Hendrik VIII en werken van De Sermisy, Gombert en Foster. Zaterdag 24 in de Amsterdamse Noorderkerk om 14.00 uur en zondag 25 in Cultureel Centrum De Vest in Alkmaar om 14.30 uur.

Barytontrio's. Nog zo'n zeldzaamheid: de 18de-eeuwse baryton. Een soort viola da gamba met zes of zeven snaren aan de voorkant over een brede hals gespannen, én snaren aan de holle achterkant. De musicus kan met een strijkstok de melodie spelen en met de linkerduim aan de achterkant de baspartij tokkelen. Vooral Haydn schreef muziek voor de baryton omdat het het lievelingsinstrument was van zijn broodheer Nicolaus Esterházy. Het Orpheon Consort komt naar Nederland om barytontrio's van Haydn en gambatrio's van Andreas Lidl te spelen. De Nederlandse Joseph Haydn Stichting organiseert het concert op dinsdag 27 in de Utrechtse Gertrudiskapel. Kaartverkoop aldaar: Willemsplantsoen 1c.

Authentieke waterpokken. De Canadese sopraan Suzie LeBlanc, een naam in de authentieke muziekwereld, is geveld door de waterpokken. Daardoor kan zij niet optreden in de serie concerten die het Netwerk Oude Muziek organiseerde. De concerten gaan echter wel door omdat LeBlancs collega Emily Van Evera het programma ongewijzigd overneemt. De titel van het programma is 'Fairest Viol' en verenigt Engelse en Franse composities uit de 17de eeuw. Begeleid door Les Voix Humaines (gambistes Susie Napper en Margaret Little bewerkten de muziek voor twee gamba's en sopraan) zal Van Evera werk zingen van Purcell, Hume, Lebègue, Couperin en Le Fegueux. Vanavond in het Catharijneconvent Utrecht, morgen in het Fries Museum Leeuwarden, zaterdag in de Pieterskerk Leiden en zondagavond in de Amsterdamse Waalse Kerk.

Turkenopera. Dat Mozart naast 'Die Entführung aus dem Serail' nog een andere 'Turkenopera' schreef is niet zo bekend. Hij schreef deze 'Zaide' zonder opdracht daartoe (een bijzonderheid in die tijd) drie jaar vóór 'Die Entführung'. Ton Koopman presenteert de opera met het Radio Kamerorkest en een formatie uit het Groot Omroepkoor. Sopraan Sandrine Piau zingt de titelrol. Voor de andere rollen zijn Max Ciolek, Paul Agnew en Klaus Mertens gecontracteerd. Aan de opera gaat Mozarts 'Serenata notturna' vooraf. Zondagmiddag (14.15 uur) in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht.

Jazz

Pygmeeënstam. Altsaxofonist Fabrizio Cassol van het Belgische trio AKA Moon: ,,Als we een grens oversteken, dan is dat in de eerste plaats om ons zelf beter te leren kennen. Horen hoe andere culturen met muziek omgaan nodigt uit tot het verder ontwikkelen van onze eigen muziek.'' De band ontleent zijn naam aan de 'AKA', een Centraal-Afrikaanse pygmeeënstam bij wie ze ook enige tijd woonden. AKA Moon speelde samen met muzikanten uit alle delen van de wereld. Ze horen tot de top van de Belgische muziekscene. Woensdag 28 februari speelt AKA Moon om 21.00 uur in het Amsterdamse BIM-huis.

Muzikale verhalen. Het kwartet Dalgoo improviseert op basis van verhaaltechnieken zoals je ook in film, literatuur of dans tegenkomt. Daarbij gebruiken ze principes als 'flashbacks', 'cuts', dialogen en monologen. Klankkleuren spelen de hoofdrol in Dalgoo's muzikale verhalen. De bezetting bestaat uit twee basklarinetten, tenor- en altsax, bas en een breed scala aan niet-westerse percussie-instrumenten. Maandag 5 maart spelen ze om 21.30 uur in Café Wilhelmina in Eindhoven.

Fusion. Zondagmiddag 4 maart is er Fusion in De Harmonie, Leeuwarden. Second Vision speelt deze mix van jazz, rock en funk die vooral in de jaren '70 populair was. Dankzij groepen als Weather Report en Yellow Jacket groeide fusion uit tot een heus genre. Second Vision trekt deze lijn door. Gitarist Marnix Busstra schreef alle muziek voor zijn ensemble dat verder bestaat uit Tom Beek, tenorsax; Eric van de Bovenkamp, toetsen; Norbert Sollewijn Gelpke, basgitaar en Dave van Beek, drums. Aanvang 15.00 uur.

The Houdini's zijn al elf jaar een toonaangevend Nederlands jazzsextet. In 1995 kregen ze de 'Gouden Notenkraker' voor hun hele oeuvre. Onlangs verscheen de negende cd, een live-registratie van een bruisend concert in Australië. The Houdini's deden projecten met onder meer de Nieuw Sinfonietta (Porgy and Bess), Frank Boeijen (Jazz in Barcelona) en het Schönberg Ensemble (Music of Miles Davis and Gil Evans). Zaterdag 24 februari spelen The Houdini's om 21.00 uur in SJA te Utrecht.

Drie componisten. Het Londense ensemble Icebreaker brengt op 1 maart in de Groningse Oosterpoort werken van een drietal uiteenlopende componisten. Als eerste staat 'Trance' op het programma, een meesterwerk van de in rock/klassiek-crossovers gespecialiseerde New Yorker Michael Gordon. Componist Diderik van Wagenaar zal daarna zelf zijn 'Tam Tam' komen toelichten, een werk dat in het verlengde ligt van de zogenaamde 'minimal music'. Tot slot klinkt van Frank Zappa het korte, hilarische 'G-spot Tornado'. Het concert begint om 20.15 uur.

Jeugd

Ik teken wat ik wil. Het Speeltheater Edam bestaat 25 jaar en viert het jubileum met de herneming van de voorstelling waarmee het gezelschap indertijd doorbrak.

In de kleutervoorstelling 'Ik teken wat ik wil' komen vanuit een groot schetsboek de kindertekeningen tot leven van een eigenwijs meisje. Met een reuzenpotlood en gigantisch gum tekent ze haar eigen levensweg. Te zien 24, 25 en 28/2 in het Speeltheater, Edam.

Peter en de wolf. Voor 'Peter en de Wolf', een bewerking van Prokofjev, schreef componist Nard Rijnders nieuwe muziek voor een vijftienkoppig orkest. De Amerikaan Doug Elkin ontwierp een levendige choreografie, van hiphop tot flamenco en klassiek ballet. Robert Long vertelt en zingt het verhaal over de jongen Peter die een vogel, een eend en een kat ontmoet en samen met de jager de gevaarlijke wolf vangt De voorstelling is alleen te zien in Theater Carré, Amsterdam van 23 t/m 25/2.

Duke Ellington. In 'Olie op Duke' laat een bigband van tien muzikanten een jong publiek aan den lijve ondervinden hoe het voelt om te zingen, te dansen en te dromen op de jazzmuziek van Duke Ellington. Verteller Dimitri Leue brengt de wereld van 'de godfather' van de twintigste eeuwse jazz-traditie' tot leven. Te zien, vanaf acht jaar, 24 en 25/2 in De Kern, Wilrijk.

Hangjongeren. Huis aan de Amstel speelt de laatste voorstellingen van '5 geen sprookje', over het leven van 'hangjongeren' in een Amsterdamse wijk. Ter inspiratie trokken de acteurs van het gezelschap een tijdlang langs de straten, snackbars, buurthuizen en politiebureaus in de wijk. Te zien, vanaf 12 jaar, 24/2 Provadja, Alkmaar, 25/2 de Brakke grond, Amsterdam.

Dans

Staalkaart. In Danscombinatie 2 hebben drie Rotterdamse dansgroepen eenmalig hun krachten gebundeld om hun onderlinge verschillen maar ook hun gemeenschappelijke drijfveren te tonen. Ton Simons (Dance Works), Ed Wubbe (Scapino Ballet Rotterdam) en Conny Janssen (Conny Janssen Danst) laten drie geheel verschillende gezichten van dans zien en zorgen met hun creaties 'Song', 'Plot' en 'Album Familiar' voor een staalkaart van eigentijdse dans op muzikale uitersten. 22 februari Deventer, 23 februari Hoorn, 24 februari Schiedam. 1 maart Tiel.

Juweel van NDT 2. De kritici zijn het opmerkelijk eens: 'Said and Done', het nieuwste ballet van Paul Lightfoot en Sol Leon voor de junioren van het Nederlands Danstheater is een juweel. Ditmaal overstijgen de jonge dansers zichzelf op orgel en pianomuziek van Bach. Het nieuwste NDT 2 programma wordt aangevuld met 'Indigo Rose' van Jiri Kylian en het op Japanse eenvoud gebaseerde 'Dojo' van de Franse choreograaf Philippe Trehet. 23 en 24 februari Den Haag, 28 februari Amersfoort, 1 maart Eindhoven.

Choreartium. Het Brahms programma van Het Nationale Ballet laat gaten in ballethistorische kennis dichten. Nooit eerder was in Nederland 'Choreartium', het beroemde symfonieballet van Leonide Massine uit 1933 te zien. Na de pauze wordt Brahms, als boegbeeld van romantische muziekleverancier, door Balanchine gehuldigd. De twee choreografen waren tijdgenoten en gelden als grondleggers van muziekballetten, waarin de toneelbeelden de muziekcomposities zelf visualiseren en niet gebaseerd zijn op een te verbeelden verhaal. Dans als bewegende beeldhouwkunst over muziek, met medewerking van het Nederlands Ballet orkest. 22 t/m 24 en 27 februari in het Muziektheater Amsterdam.

Kleinkunst

Sex, lies & comedy. In de Rotterdamse Calypso een nieuwe editie van Sex, lies & comedy: zwarte humor onder leiding van Jörgen Raymann, bekend van de Comedy Factory. De optredende comedians zijn Sharod Small (VS), Junior Simpson (GB) en Richard Ayoade (GB). Vooraf kan worden gedineerd. 22/2 t/m 24/2 in Calypso Rotterdam.

Kees Torn. In zijn voorstelling 'Mooie boel' speelt Kees Torn zichzelf. Volgens de recensente van Trouw tovert hij met taal: ,,Opvallende ritmes, mooie klanken en bij Torn blijkt een willekeurig verhaal een gedicht vol rijm en binnenrijm te zijn. Het klinkt compleet ongekunsteld terwijl het op en top kunst is.'' 22/2 t/m 25/2 in De kleine komedie in Amsterdam.

Musical

Rent Met wijd opengescheurde monden schreeuwen, kermen en schalmen de zeventien spelers van 'Rent' over hun leven op de rand van het bestaan, dat ze zingend bejubelen en vervloeken. De Nederlandse versie van Jonathan Larsons musical, geregisseerd door Ivo van Hove, met in de hoofdrol onder anderen Tom van Landuyt, Cyrille van Hoof en Jim de Groot. 23/2 en 24/2 in C.C. Hasselt in Hasselt.

42nd Street, de dansmusical met Angela Schijf in de rol van Peggy, staat t/m 11 maart in stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden. Peggy, een dansers uit het ensemble, krijgt haar grote kans als op een avond de grote ster niet kan optreden. Ze grijpt die kans aan en bereikt in één klap zelf de sterstatus. De dansmusical is geregisseerd door Mark Bramble, co-auteur van de oorspronkelijke Broadway-versie. In overige rollen o.a. Mariska van Kolck en Bart Oomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden