Klassieke muziek doet het helemaal niet zo goed

’De cd’s met klassieke muziek vliegen bij Het Kruidvat de deur uit. De belangstelling voor klassieke muziek wordt niet minder, zoals vaak wordt verondersteld. Ook hebben de meeste concertzalen niet te klagen over hun bezoekersaantallen.’

Zo begint Henny de Lange een verhaal over de 40-jarige Rotterdamse Doelen (Trouw, 1 november). Gabriël Oostvogel, directeur-voorzitter van de Rotterdamse muziektempel, blikt in het artikel vooruit naar de toekomst. „Onze bezoekersaantallen stijgen nog steeds, maar een groot deel van ons potentiële publiek bereiken we niet”, zegt hij. Oostvogel zoekt naar mogelijkheden daar verandering in aan te brengen. Net als bij de omroepen het geval is, gaat de directeur voor de macht van het getal. Hij zal het dus gaan zoeken in de cultuur voor de massa. Nou, ik heb wel een paar ideetjes voor hem. Organiseer een aantal extra concerten met sexy Janine Jansen in de hoofdrol, laat Anne Sofie von Otter haar ABBA-ding doen, probeer Sting te strikken voor een avondje Dowland en ik weet ook zeker dat Balkenende’s favoriete musicus Jan Mulder voor een volle Rotterdamse bak weet te zorgen.

Vorig jaar bezocht ik in de week voor Pasen de Rotterdamse Doelen voor een drietal concerten gegeven door het Franse ensemble Il Seminario Musicale. Niet een van de drie avonden in de kleine zaal kwam ook maar in de buurt van het bordje ’uitverkocht’. Het waarom dat zo was kan ik wel verklaren. Er stond lijdensmuziek geprogrammeerd van de Franse barokcomponisten Marc-Antoine Charpentier en François Couperin. Die trekken geen massa’s naar de concertzalen. Het zijn concerten waar slechts de culturele elite op afkomt en met die fijnproevers moeten Oostvogel en zijn vakbroeders vooral rekening blijven houden. Deze categorie concertbezoekers behoeft geen nieuw lichtplan om lege stoelen mee te camoufleren. En laat ze alsjeblieft blijven applaudisseren na afloop van een concert. Ik vrees echter dat steeds minder ’elitaire’ klassieke muziek in de Nederlandse concertzalen zal worden geprogrammeerd. Mijns inziens is ook de overheid hier debet aan. Zij investeert steeds minder in klassieke muziek. Die sector moet de broek, al dan niet met de hulp van sponsoren, zelf maar zien op te houden. Deze overheidsvisie draagt bij tot het wegkwijnen van wat heet ’moeilijke’ muziek.

Gezien door mijn bril, gaat het dus helemaal niet goed met de klassieke muziek, zoals Henny de Lange beweert. Klassieke-cd-winkels zijn zo goed als uit het straatbeeld verdwenen. Zelfs bij het Kruidvat liggen de klassieke cd’s minder hoog opgestapeld dan voorheen.

Op dit moment loopt in Nederland de actie ’Aangenaam Klassiek’. De eerste verkoopresultaten zijn bekend. Met stip op nummer één staat Anne Sofie von Otter met haar ’I Let The Music Speak’, een niet klassieke maar wel door Deutsche Grammophon uitgeven cd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden