Klassieke links-rechts campagne in media gunstig voor VVD en PvdA

De PvdA kon zich dankzij een links-rechts campagne goed profileren. Beeld anp
De PvdA kon zich dankzij een links-rechts campagne goed profileren.Beeld anp

Partijen als de VVD en PvdA hebben goed weten te profiteren van de berichtgeving in de media over de verkiezingen. Afgelopen maand was er veel aandacht voor de klassieke vraagstukken tussen links en rechts, gebieden waar vooral de liberalen en sociaaldemocraten zich van oudsher sterk op profileren.

Marco Visser

De race tussen Rutte en Samsom trok de meeste aandacht, maar ging het wel over de inhoud, dan staken een aantal onderwerpen er bovenuit, zo blijkt uit een analyse van de Nederlandse Nieuwsmonitor. Naast de eurocrisis waren dat vooral klassieke herverdelingsonderwerpen. Voor welke mensen moet de overheid zorgen, waarin moet geïnvesteerd worden en moet de overheid bezuinigen of de belastingen verhogen om een sluitende begroting te krijgen?

"Algemeen gesteld hebben klassieke links-rechts partijen als de VVD, de SP en de PvdA belang bij onderwerpen rond sociaal-economische herverdeling", stelt de Nieuwsmonitor. "De PVV en D66 spinnen juist garen bij onderwerpen die in te delen zijn op de nationaal versus internationaal schaal, zoals immigratie en Europese integratie. GroenLinks haalt voordeel als milieu en natuur een belangrijk onderwerp wordt, terwijl de christelijke partijen weer in het voordeel zijn wanneer er kwesties rond moreel ethische vraagstukken aan de orde worden gesteld in het nieuws."

Over het geheel genomen bleek de arbeidsmarkt het belangrijkste onderwerp. "Deze verkiezingen gaan om drie dingen: banen, banen en banen," zei Mark Rutte al tijdens het Carré-debat.

De Europese schuldencrisis kwam voornamelijk in de laatste verkiezingsweek naar voren. De reden was het scherpe standpunt van Rutte over eventuele toekomstige leningen aan Griekenland. Gezondheidszorg en de verhoging van de AOW-leeftijd waren onderwerpen die tijdens de hele campagne terug kwamen.

"Zo is de campagne 2012 vooral een klassieke links-rechts campagne geworden waarin de partijen die traditioneel sterke reputaties hebben op deze thema's, de VVD en PvdA, uiteindelijk aan het langste eind hebben getrokken", aldus de Nederlandse Nieuwsmonitor.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden