Klassieke horeca verliest meer terrein

De traditionele horeca en de catering hebben het afgelopen jaar afgesloten met een licht omzetverlies. De gemakssector (pompstations, winkels op treinstations en dergelijke) profiteerde daarvan en ook de supermarkten hadden weer een goed jaar.

Die conclusie presenteerde het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op basis van de analyse van marktgegevens op de vakbeurs Horecava die maandag in de Amsterdamse RAI is begonnen.

Over de hele linie gaven Nederlanders het afgelopen jaar 1,7 procent meer uit aan eten en drinken. 'Met supermarkten en gemaksformules als winnaar.' Die trend is volgens het FSIN gaande sinds het begin van de economische onzekerheid, eind 2008. In de jaren erna verloor de 'buitenshuismarkt' 827 miljoen euro aan omzet. 'Terwijl de omzet van wat thuis werd genuttigd met 1,23 miljard euro zag toenemen.'

De consument houdt in het licht van de economische onzekerheid de hand buitenshuis op de knip. 'Zowel de bezoekfrequentie als de gemiddelde bestedingen liepen terug.' En uit recent onderzoek blijkt dat die trend dit jaar doorzet. 'Bijna de helft van de Nederlanders verwacht de komende 12 maanden minder vaak buitenshuis te eten en te drinken', stelt FSIN. Bijna drie op de tien willen minder producten onderweg kopen. 'Een kwart aast op meer kortingsbonnen en aanbiedingen.'

Een op de tien kiest voor een goedkoper alternatief, bijvoorbeeld een eetcafé in plaats van een restaurant. 'In de catering is de verwachting dat mensen vaker iets van huis meenemen naar werk of studie.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden