Klassieke circusacts in Carré

De paarden nemen, samen met de papegaaien, de enige dierenacts voor hun rekening. (Trouw) Beeld
De paarden nemen, samen met de papegaaien, de enige dierenacts voor hun rekening. (Trouw)

Wereldkerstcircus in Carré Amsterdam. Te zien t/m 2/1. Info: www.theatercarre.nl

De première van Het Wereldkerstcircus in Carré lijkt een jaarlijks hoogtepunt voor bekende Nederlanders. Bij alle ingangen naar de theaterzaal staan cameramensen en fotografen.

Nog voor spreekstalmeester Tony Wilson de circusartiesten vraagt om de piste te betreden, kan de sfeer in de zinderende zaal al niet meer stuk. Toch geeft het circus dit jaar af en toe een licht déjà vu gevoel.

Maar de openingsact van de Italiaan Alessio is een verrassing. Zijn papegaaien scheren sierlijk langs de balkons en rakelings over de hoofden van het publiek. Ze maken koprolletjes over de grond, duikelen door de lucht of landen met een roos in de snavel op de blote schouder van een dame op de voorste rij. Samen met de paardendressuur van het echtpaar Edith en Florian Richter is dit de enige dierenact. Dierenactivisten hebben zich in eerdere jaren flink laten gelden. Tony Wilson blijft dan ook benadrukken dat de dressuur diervriendelijk is en de viervoeters een goed leven hebben.

Spannend zijn de acts waarin de circusartiesten hun leven in de waagschaal leggen door zonder vangnet te werken. The Sorrela’s, een mannelijk acrobatisch duo dat trapezetechniek mengt met popmuziek, haalt halsbrekende toeren uit rond één schommel. Ook de hoofd-op-hoofd balans doet de adem in de keel stokken. In deze act van het Groot Chinees Staatscircus springen de mannen op hun kop in opperste concentratie van hoofd naar hoofd.

Tussendoor haalt clown David Larible slachtoffers uit het publiek om in de piste mee te laten spelen met zijn commedia dell’arte acts. Met zijn goed getimede mimiek en motoriek neemt hij iedereen voor zich in en verheft hij elk cliché tot circuskunst. Hij werpt zich romantisch aan de voeten van een mooi meisje en laat haar jaloerse vriend over zijn voeten struikelen.

Na de pauze zijn de sprongen van het Noord-Koreaanse Circus van Pyongyang en de Ikarische Spelen van de Chinezen technische hoogstandjes. Al mag de show in theatraal opzicht wat gedurfder zijn, het is sympathiek dat het Wereldkerstcircus zich sterk maakt voor de klassieke circustechniek. Met als hoogtepunt de bewegingskunst van het slangenmeisje Elayne Kramer. Zij schiet ondersteboven met pijl en boog (met haar voeten!) midden in de roos.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden