Klant weet A-merk in supermarkt weer te vinden

(Novum) - Klanten weten de A-merken in supermarkten weer te vinden. De omzet van grote A-merken zit in de lift. Dat blijkt uit een onderzoek dat onderzoeksbureau IRI Nederland heeft uitgevoerd in opdracht van Foodmagazine.

De merken die vorig jaar de grootste omzetgroei doormaakten zijn de gezondere producten. Zo komt Danone de top tien binnen en zijn ook Yakult, Coolbest, Liga en Maaslander stijgers in de top honderd van A-merken met de grootste omzet. Dat is volgens IRI mede te danken aan dieetgoeroe Sonja Bakker, die gezonde producten van A-merken aanprijst in haar boeken.

De omzet van de A-merken en supermarkten had eerder zwaar te lijden onder de prijzenoorlog. Die werd eind 2003 ingezet door marktleider Albert Heijn. In 2006 was sprake van een voorzichtige omslag en groeide de omzet licht. Die trend is vorig jaar doorgezet.

Behalve dat zij scoren op het aspect gezondheid, zijn de A-merken ook beter in staat het op te nemen tegen huismerken van supermarkten. Zij hebben de kosten weten te reduceren en hebben gebouwd aan hun merk, stelt IRI-onderzoeker Ronald Laureijsen.

De top honderd van merken met de grootste omzet wordt aangevoerd door Campina, dat vorig jaar een omzet behaalde van 373,5 miljoen euro. Ook Douwe Egberts, Coca-Cola, Heineken en Unox staan in de top tien. Marlboro staat met een omzet van bijna 270 miljoen euro op de tweede plaats. De omzetgroei van de top honderd bedraagt ruim vijf procent. Dat is een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Zeventig merken groeiden in omzet. Bij de eerste dertig A-merken met de grootste omzet staan zes sigarettenmerken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden