Klant kiest niet voor kleren van Kerkhof

Kledingketen met lage prijzen zet winkels te koop 'Opboksen tegen Zalando en Zara is lastig'

De crisis nekt kledingbedrijf Piet Kerkhof, gespecialiseerd in schoenen en kleding voor kleine prijsjes. De omzet kelderde dit jaar keihard, meldde een woordvoerder gisteren, en het bedrijf wil een faillissement niet afwachten. De van oorsprong Brabantse onderneming (sinds 1947) zoekt een koper voor haar achttien vestigingen. Voor de driehonderd medewerkers is al ontslag aangevraagd.

Opmerkelijk is dat juist een winkelketen in het goedkopere segment het loodje legt. Zou een bedrijf als Piet Kerkhof niet juist moeten profiteren nu klanten voorzichtig zijn met geld uitgeven? Zo simpel ligt het niet, zegt Will Reijnders, hoogleraar marketing aan TiasNimbas Business School in Tilburg. "Het is landje-pik in de detailhandel, want groei van de vraag zit er niet in. Goedkopere ketens kunnen alleen klanten bij andere wegtrekken door nog scherper te prijzen. En zo komen de marges verder onder druk, terwijl detaillisten niet zoveel meer kunnen missen. Ze moeten toch hun personeel en hun winkel betalen."

Het hoofdbedrijfschap detailhandel meldt dat modezaken in Nederland de eerste zes maanden van dit jaar 5 procent minder omzet draaiden, en in heel 2011 zelfs ruim 6 procent. Schoenenzaken zagen een achteruitgang van 4 respectievelijk 2,5 procent.

"Ik zie die trend nog wel twee jaar aanhouden", zegt Reijnders. "We zijn zo welvarend in dit land; we hebben álles. De aankoop van een nieuw paar schoenen kunnen we best even uitstellen. Piet Kerkhof zal niet de laatste kledingketen zijn die omvalt."

En natuurlijk speelt ook de concurrentie van webwinkels een rol. Volgens cijfers van het hoofdbedrijfschap geven consumenten zo'n driekwart van het geld dat ze aan kleding en schoenen besteden uit in winkels. Die zijn dus in een paar jaar tijd een kwart van het aantal klanten kwijtgeraakt. Piet Kerkhof probeerde daar begin dit jaar op in te springen met de nieuwe webwinkel pietonline.nl. Reijnders: "Maar kijk eens naar het mediageweld van Zalando. Het is heel lastig om daar tegenop te boksen." Er zijn wel ketens die het goed doen, zegt Reijnders. "H&M en Zara groeien tegen de verdrukking in, die hadden vorig jaar een winstmarge van boven de 10 procent. Wat zij doen is de mode heel strak volgen. Volgen, niet maken, want dat doen de Versace's van deze wereld. Hun kracht is die mode zo snel mogelijk geconfectioneerd te krijgen voor het grote publiek. Zara heeft twaalf keer per jaar een nieuwe collectie. En bovendien niet duur."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden