Klant kan niet langer sparen bij Albert Heijn

'Dit is wereldwijd uniek', jubelde drie jaar geleden nog verzekeraar Aegon toen Albert Heijn de AH Spaarrekening introduceerde. Maar de glorieuze opmars van financiële (Aegon)-producten is gesneefd tussen de Bonuskaart en broccoli. De klant wil er niet aan.

AMSTERDAM - Albert Heijn zet de komende week de spaarzuilen de winkel uit. Daarmee komt er officieel een eind aan de AH Spaarrekening, die onder andere via dergelijke palen te beheren is.

Spaarders van AH-zegels, bonuskortingen en statiegeld krijgen de komende weken het saldo van hun spaarrekening op hun gewone bankrekening gestort. Of, als zij dat willen, op een speciale spaarrekening van Aegon. Want de AH-rekening, een jointventure van het supermarktconcern en Aegon, is mislukt. Al zal de AH-woordvoerster dat woord niet snel in de mond nemen. ,,We hadden toch 270000 klanten met een spaarrekening.''

Drie jaar geleden gold de spaarrekening nog als de opmaat voor een glorieuze toekomst. Aegon rook een nieuw afzetkanaal, onder andere voor de verkoop van bijvoorbeeld eenvoudige beleggingsproducten, in liefst 700 AH-winkels tegelijk. En Albert Heijn zag vooral een gouden kans om nog meer te verdienen aan de 4 miljoen klanten die wekelijks de supermarkt bezoeken.

Maar vandaag de dag heeft de supermarktklant iets heel anders aan zijn hoofd. Die wil vooral niet teveel betalen. En aan beleggingsproducten moet ie al helemaal niet denken. ,,Consumenten hebben immers een duidelijk beeld van wat in de supermarkt thuishoort'', zegt Laurens Sloot, directeur van het Erasmus food management instituut. ,,Wij hebben dat ook onderzocht: 69 procent van de mensen vindt het bijvoorbeeld heel normaal als supermarkten receptloze medicijnen verkopen. Maar slechts 15 procent van hen vindt dat bancaire diensten in het supermarktassortiment passen. Voor verzekeringsproducten is dat nog lager: één procent.'' Dat laatste bewijst ook de in 2002 voortijdig gestaakte proef van supermarktconcern Schuitema en Achmea om samen in zeven C-1000-vestigingen verzekeringsproducten te slijten. ,,Er was te weinig belangstelling'', zegt een woordvoerster van Schuitema.

Albert Heijn en Aegon wijzen echter vooral op de verscherpte regels voor financiële dienstverleners die minister Zalm van financiën heeft aangekondigd. Daardoor horen beleggingsproducten en hypotheken opeens niet meer tussen het Popla-papier en de Pringles. Er komen bijvoorbeeld duidelijke kwaliteitseisen voor bemiddelaars. En wie een financieel product wil slijten, moet zich er van tevoren vergewissen dat de klant het ook echt kan betalen. ,,Dat vereist een grote reeks investeringen, in it-systemen bijvoorbeeld, maar ook in de aanpassing van de spaarzuilen'', zegt een woordvoerster van Aegon. ,,Tel daarbij dat het tij ons niet meezit, dan is de uitkomst duidelijk.''

Warenhuisconcern Hema is daarentegen juist gestart met de verkoop van reisverzekeringen. Maar, zegt Hema-manager Van Petegem, verantwoordelijk voor de verzekeringen. ,,We willen eenvoudige financiële diensten gaan verlenen. Natuurlijk gelden de nieuwe regels ook voor ons, maar hypotheken of beleggingsproducten zult u dan ook niet bij ons aantreffen.''

Laurens Sloot wijst echter op een andere ontwikkeling. ,,Albert Heijn gaat de laatste jaren steeds meer terug naar waar het jarenlang zo succesvol in was: back to basic. Het bedrijf is inmiddels ook gestopt met de Shell-shops langs de snelweg, in benzinestations van BP en Shell. En eigenlijk is dit niet meer dan een logische stap.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden