Klagen en jubelen

DORDRECHT - "Het enige goede aan de liefde is dat het literatuur oplevert" , merkte Anja Meulenbelt op tijdens de Nacht van de vrouwelijke stem in Dordrecht. Misschien was dat wel de reden waarom 'de man' in het voorgelezen proza zo nadrukkelijk aanwezig was, afgelopen zaterdagnacht.

Het literaire werk werd gelukkig gepresenteerd met veel grappen en grollen. Maar tegelijkertijd was het merkwaardig dat er aan een stuk door geklaagd en gejubeld werd over de andere sekse. Vrouwen hebben toch wel meer aan hun hoofd, zou je hopen.

De Nacht van de vrouwelijke stem in de Dordrechtse schouwburg Kunstmin is een initiatief van de Anna Bijns Stichting, die haar naam ontleent aan de Antwerpse zestiendeeeuwse dichteres. De organisatie wil de vrouwelijke stem in de literatuur laten opklinken. Aan de kwaliteit zal het zeker niet liggen.

De avond werd beeldend geopend met een fragment uit de film 'Hopla', met een schitterend stukje choreografie van Anne-Theresa de Keersmaecker. Een man en een vrouw draaien argwanend dansend om elkaar heen. Aantrekken-afstoten. Aantrekken-afstoten. Aantrekken-afstoten.

Uiteindelijk vallen ze elkaar in de armen. Een tegenstelling die de hele avond centraal blijft staan.

Onbetwist hoogtepunt van het evenement was een optreden van Elly de Waard. Zij droeg drie gedichten voor uit haar bundel 'Eenzaam'. "Ik ben geen wijfjesdier; ik ben een beest!" verklaarde De Waard haar hartstocht, die uit de gedichten naar voren komt.

Tamtam

Met veel tamtam kondigde zij Anja Meulenbelt, presentatrice van de avond, aan. Toen ze de schrijfster van de bestseller 'De schaamte voorbij' benoemde tot directrice van alle Nederlandse vrouwen en presidente van het Europese feminisme, ging dat zelfs Meulenbelt te ver. Uiteindelijk wist Elly de Waard haar aankondiging af te zwakken: "Als ze niet verliefd is, schrijft ze nog wel eens een boek."

Anja Meulenbelt las voor uit haar nieuwste boek 'Geliefde ramp'. In het boek haalt zij herinneringen op aan haar one-night-stands en andere liefdes. Ook haar passie voor Sara de poes wordt erin besproken. "Sara weet als geen ander het verschil tussen seksualiteit en sensualiteit. Iets wat mannen nog steeds niet weten."

Piratenzender

Haar ideeen als 'mannen willen alleen recht op en neer' zijn ondertussen toch wel echt passe. Wanneer de avond wordt gestoord door ongewenst geluid uit een van de boxen - een piratenzender op dezelfde golflengte - is dat volgens Meulenbelt de stem van het patriarchaat.

Veel gelachen werd er om Yvonne Kroonenberg. De columniste verhaalde over 'Tarzan' de vibrator, de lieveling van het sekspostorderbedrijf. Ook andere kleverige en groot uitgevallen 'vervangers van de man' werden besproken. "Gek dat mannen jaloers worden op een machine."

Enig tegenwicht aan alle vrouwenverhalen bood de Vlaamse schrijver Leo Pleysier, het enige mannelijke geluid van de elf deelnemende auteurs. "Er wordt gefluisterd dat Leo Pleysier mag meedoen omdat hij zo'n knappe man is. Maar er wordt ook gezegd dat hij op de Nacht van de Vrouwelijke Stem de bewijs-gijs is, de spiegel van de excuus-truus" , zegt Anja Meulenbelt. "Maar zou het niet kunnen zijn dat hij hier staat vanwege zijn boeken, waarin hij als geen ander de vrouwelijke stem laat horen?"

Zeer herkenbaar liet Pleysier zijn overleden moeder (uit 'Wit is altijd schoon') zeuren over verstopte afvoerputjes en dingen als 'wat zullen de buren wel niet denken'.

Na een geslaagd muzikaal intermezzo, verzorgd door het Rozenkwartsduo, droegen de Vlaamse actrices Frieda Pittoors en Julienne de Bruyn werk voor van Anna Bijns. Jammer dat Elly de Waard, die het werk aankondigde, de clou van de verhalen al had verklapt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden