Klachtenregen na invoeren nieuwe dienstregeling NS

Spoorwegen | Rover kreeg vijf keer zo veel klachten binnen over de NS als voor de nieuwe dienstregeling. En de stroom houdt aan.

De nieuwe dienstregeling van de NS leidt tot een aanhoudende stroom klachten bij reizigersorganisatie Rover. De teller staat sinds het spoorboekje op 11 december van start ging op bijna zevenduizend. "En er komen nog elke dag nieuwe klachten binnen", zegt Sanne van Galen van reizigersorganisatie Rover. Bijna vijf keer meer dan normaal het geval is.


Op het door Rover speciaal opgerichte meldpunt zijn tot dusver 3500 bezwaren genoteerd. Daar komen nog eens 3300 klachten bij die binnenkwamen op Rovers website voor meldingen over volle treinen.


Het precieze aantal meldingen als gevolg van het nieuwe rooster is moeilijk te bepalen, aldus Van Galen: "We krijgen ook veel klachten binnen via e-mail, telefoon en Twitter. En natuurlijk komen niet alle volle treinen door het nieuwe spoorboekje, maar veel wel."


In een normale maand noteert Rover gemiddeld 1500 bezwaren. De belangenvereniging is verbaasd over het enorme aantal mensen dat zijn beklag doet. "Wij dachten dat de nieuwe dienstregeling een verbetering zou zijn. Nu zijn we daar niet meer zo zeker van", zegt Van Galen. De NS stelden bij de presentatie van het nieuwe rooster in oktober vooral meer treinen en kortere reistijden in het vooruitzicht.


Rover en de NS gaan op korte termijn met elkaar in overleg. Toch zal het waarschijnlijk nog even duren voor grote knelpunten verholpen worden, volgens Van Galen. "Ik verwacht grote veranderingen in de dienstregeling pas vanaf december."


Een woordvoerder van de NS beaamt dit: "Eens in de tien jaar hebben we een grote wijziging van de dienstregeling zoals deze. Die proberen we vervolgens jaarlijks te verbeteren. Op basis van de eerste ervaringen doen we wel wat kleine aanpassingen." Hij verwacht dat de klachtenstroom langzaam minder wordt wanneer zowel reizigers als NS-personeel wennen aan het nieuwe rooster.


Ondanks alle meldingen verleent de treinreiziger toch enige clementie. Over de vele vertragingen van dinsdag als gevolg van een stroomstoring in Amsterdam heeft Rover nagenoeg geen klachten ontvangen.

De vier meest genoteerde klachten bij Rover:

Krappe overstaptijden en gemiste aansluitingen. Bijvoorbeeld voor reizigers van Lelystad naar Amsterdam. Zij moeten overstappen in Almere Centrum. Bij een minieme vertraging, gaat deze overstap al mis.


Langere reistijd. De treinreis op het traject vanuit Vlissingen naar de Randstad duurt dit jaar negen minuten langer dan voorheen. Sinds 2011 is de reis bijna een half uur langer geworden. Een enkeltje Amsterdam duurt nu drie uur.


Volle treinen. Wie van Amsterdam Lelylaan naar Leiden of Den Haag reist, moet staan. Mensen zijn aangewezen op een korte, overvolle sprinter omdat er geen intercity's meer vanaf Lelylaan vertrekken.


Extra overstappen. Onder andere reizigers van Venlo naar de Randstad moeten in Eindhoven extra overstappen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden