Klachtenregen bij inning alimentatie

Van een medewerkster GOUDA - Het doorbetalen van 'problematische' alimentaties aan de verzorgende ouder verloopt moeizaam. Door nieuwe wetgeving wordt de kinderalimentatie niet langer geind door de Raden voor de Kinderbescherming maar door het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) in Gouda. Dit bureau kampt met een achterstand en wordt overspoeld met klachten.

“Het is een heksenketel”, erkent plaatsvervangend directeur J. Kruis van het LBIO. De situatie wordt veroorzaakt door overgangsproblemen. Het bureau moet de inningstaak van de Kinderbescherming afronden en tegelijkertijd een nieuwe organisatie opzetten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van personeel van de Kinderbescherming dat anders ontslag zou krijgen.

Ook voor de klant werkt de 'verhuizing' van de ene instantie naar de andere verwarrend. Het bureau wordt overspoeld met telefoontjes van mensen die de nieuwe regeling niet begrijpen of zich hiertegen verzetten. Hierdoor zijn de twintig telefoonlijnen continue overbezet.

Het LBIO beheert 25 000 zaken. Het gaat vooral om 'wanbetalers' op het gebied van alimentatie. Eerder werden zij door de Kinderbescherming gesommeerd om te betalen. Maar het ministerie van justitie wilde die taak afstoten; de ouders moesten het zelf maar regelen. Hiertegen is fel geprotesteerd. Zowel ouders als Raden voor de kinderbescherming vonden dat er een buffer moest blijven voor de echt lastige gevallen. Met ingang van 1 maart dit jaar is het LBIO in Gouda daarmee belast. Een bedrijf dat nu nog onder verantwoording valt van de Haagse Kinderbescherming, maar begin '96 zelfstandig moet zijn.

Dit bureau pakt de ex-echtgenoten harder aan; als een incassobureau dat extra kosten in rekening brengt. Wie niet betaalt, krijgt een verhoging. Het alimentatie-bedrag wordt verhoogd met tien procent, met een minimum van 25 gulden per maand. Dit heeft geleid tot een regen van klachten. Ex'en schrikken van het bedrag of zijn verontwaardigd over het feit dat dit ook via loonbeslag kan worden geind. Maar het werkt wel, volgens Kruis. Aanvankelijk telde de Kinderbescherming 66 000 alimentatie-zaken, maar toen de nieuwe regeling werd aangekondigd, besloten 16 000 mensen het zelf op te lossen. Van de resterende groep bleek nog eens de helft geen bemiddeling van Justitie meer nodig te hebben.

Toch levert het ingekrompen klantenbestand nog handenvol werk op. Mensen weigeren de verhoging te betalen (die dan alsnog wordt ingehouden op het 'normale' bedrag) of betalen aan de verkeerde instantie. Dat levert flinke vertraging op. De ontvangers, meestal vrouwen, zijn hiervan de dupe. Een van hen is Lia van Es (39) uit Maarsbergen. Moeder van drie kinderen. Zij claimt nog een achterstallig bedrag van ruim 1 300 gulden en zegt al enkele maanden geen alimentatie te hebben ontvangen. Omdat de telefoonlijn overbezet is, heeft ze een brief naar het LBIO gestuurd en daarna een fax. Maar tot nu toe zonder resultaat. “Gelukkig werk ik nog in een modezaak en red ik me wel. Maar er zijn duizenden moeders die het niet redden. Zij moeten bij een bank lenen of bij familie aankloppen. De doorbetalende instantie is niet te bereiken en de advocaat kan ook niks doen. Het is een janboel.”

Kruis bevestigt de overgangsproblemen. Zijn bedrijf probeert met man en macht de achterstand weg te werken. Ook wordt er gewerkt aan een betere bereikbaarheid en meer personeel. Op korte termijn komt er een uitbreiding van 80 naar 110 mensen. Deskundig personeel is volgens hem echter moeilijk te vinden. Daarom is het LBIO nu begonnen met een interne opleiding voor nieuwe medewerkers. Deze mensen zijn echter nog maar beperkt inzetbaar, terwijl de overgangssituatie nog flinke pieken zal opleveren. Kruis verwacht dan ook dat de drukte zeker tot het najaar zal duren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden