Klacht tegen fabrikant van kankervaccin

De vereniging Kritisch Prikken klaagt de fabrikant van een vaccin tegen baarmoederhalskanker aan: met de inzet van een BN’er wordt vrouwen angst aangepraat.

De Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken (NVKP) wil dat Sanofi Pasteur MSD, fabrikant van een vaccin tegen baarmoederhalskanker, direct stopt met een grote mediacampagne voor het middel. Het bedrijf heeft tv-persoonlijkheid Angela Groothuizen ingehuurd voor een reeks radiospotjes waarin moeders worden opgeroepen hun dochter te beschermen tegen baarmoederhalskanker.

In de spotjes worden luisteraars verwezen naar een website, beschermjedochter.nl, waarop bezoekers wordt geadviseerd zich te beschermen tegen het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt. De website is opgezet door de fabrikant, die onlangs het vaccin op de Nederlandse markt introduceerde.

Volgens de NVKP heeft Sanofi Pasteur MSD de campagne opgezet om de Gezondheidsraad onder druk te zetten. De raad zal over enige tijd adviseren over het al dan niet opnemen van het vaccin in het Rijksvaccinatieprogramma. „Voor het bedrijf kan een positief advies van de Gezondheidsraad miljoenen opleveren. De fabrikant lijkt niet van plan om enig middel onbenut te laten bij het beïnvloeden van dat advies”, aldus de vereniging.

Gisteren zijn klachten ingediend bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en bij het zelfreguleringsorgaan van de farmaceutische branche, de Codecommissie geneesmiddelenreclame.

Sanofi Pasteur MSD zegt dat er geen regel is overtreden. „Onze campagne staat ook volkomen los van een eventueel advies van de Gezondheidsraad”, aldus woordvoerder W. van den Oetelaar. „We willen alleen kennis over het ontstaan van baarmoederhalskanker overbrengen op het publiek. Want daarover bestaan nog veel misverstanden. We hebben de campagne vooraf doorgenomen met huisartsen en gynaecologen.”

Volgens de NVKP zijn er nog volop twijfels over de werkzaamheid van het vaccin van Sanofi Pasteur MSD. „De onderzoeken die een eventueel positief effect moeten ondersteunen zijn zwak en berusten meer op wens dan op wetenschap”, aldus de vereniging. „De weinige onderzoeken die wel voorzichtig positief zijn, blijken gefinancierd door de producent zelf.”

Volgens Van den Oetelaar is er onderzoek gedaan onder 26.000 vrouwen in 21 landen. Hij wijst er op dat Duitsland, Frankrijk en Italië al hebben besloten het middel te gaan gebruiken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden