’Klacht Kritisch Prikken niet gegrond’

De klacht van de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken (NVKP) tegen de mediacampagne van geneesmiddelfabrikant Sanofi Pasteur MSD over de risico’s van baarmoederhalskanker is ongegrond, aldus de Codecommissie geneesmiddelenreclame.

De NVKP ergerde zich aan de campagne beschermjedochter.nl, waarin BN’er Angela Groothuizen moeders opriep hun dochters te beschermen tegen baarmoederhalskanker. Sanofi is fabrikant van een vaccin tegen deze vorm van kanker, dat uitsluitend op recept verkrijgbaar is. Het bedrijf hoopt dat dit vaccin wordt opgenomen in het Rijks Vaccinatie Programma en voert daarvoor een krachtige lobby. Volgens Kritisch Prikken is de mediacampagne ’een geraffineerd samenstel van boodschappen en prikkels’ en enkel bedoeld om het vaccin te promoten.

Sanofi zegt juist een bewustwordingscampagne te voeren waarin niet wordt verwezen naar een geneesmiddel. Website en radiospotjes zijn geen reclame. „Er wordt op genuanceerde wijze informatie verstrekt”, zegt de fabrikant. De Codecommissie, een zelfreguleringsorgaan van de farmaceutische bedrijfstak, is het daarmee eens.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden