Klaar voor gebruik, maar niet af

Een nieuw metrostation geldt als mijlpaaltje in de ombouw van het Rotterdamse stationsgebied tot ov-terminal. Eén perron leidt naar Den Haag.

Metroreizigers die vandaag aankomen op Rotterdam Centraal zullen opkijken. Ze stappen uit op een fonkelnieuw metrostation. Dit weekeinde zijn de metrosporen afgebogen en enkele tientallen meters doorgetrokken naar de nieuwe perrons. Vandaag begint de sloop van het oude metrostation uit 1968.

Het nieuwe metrostation is onderdeel van de ombouw van het Rotterdams stationsgebied tot ’ov-terminal’. Ook krijgt Rotterdam een nieuw NS-station, een busterminal en een ondergrondse megafietsenstalling. Op het nabijgelegen Kruisplein start dit najaar de bouw van een parkeergarage voor reizigers die de hogesnelheidslijn pakken.

De tramperrons hebben hun definitieve plek al gekregen. En eind dit jaar gaat een deel van het Weena ondergronds als de tweede, noordelijke tunnelbuis in gebruik wordt genomen. De verkeersader verspert nu spoorreizigers de toegang tot de binnenstad. De autotunnels met lichtweerkaatsende glasbolreflectoren op de wanden zijn ontworpen door architect Maarten Struijs van Gemeentewerken Rotterdam, die ook metrostation Rotterdam Centraal tekende. Aan de plafonds van het nieuwe metrostation hangen ontelbare buizen in allerlei kleuren tussen de tl-verlichting. Daar hangt wel een prijskaartje aan: de jaarlijkse nachtelijke schoonmaakbeurt kost 300.000 euro.

De toegangen tot het nieuwe metrostation en de perrons zelf zijn veel ruimer dan de krappe voorganger. Langs de wanden rusten grote zuilen op Maaskeien. Het metrostation is echter nog niet helemaal af. De nieuwe perrons worden volgend jaar verlengd tot de plek waar nu het oude metrostation nog ligt.

Het extra derde metrospoor wordt pas in juli volgend jaar benut. Dan gaat de lightrailverbinding tussen Den Haag en Rotterdam doorrijden naar Rotterdam Centraal. Half december is de 2,4 kilometer lange tunnelbuis onder Rotterdam-Noord en het andere metrostation in de wijk Blijdorp gereed. Daarna heeft exploitant RET nog een half jaar nodig voor ICT, elektriciteit en het maken van testritten.

De bouw en het boorproces zijn vrijwel rimpelloos verlopen. Een lek tussen twee diepwanden werd binnen enkele dagen gedicht en veroorzaakte alleen wat verzakte stoeptegels op het stationsplein. Wel moest het boren van de eerste metrotunnel drie maanden worden stilgelegd toen de boormachine op de ankers van de Weenaparkeergarage stuitte. De vertraging zorgde voor een kostenoverschrijding van 44 miljoen boven de begrote 640 miljoen.

Begin volgend jaar start de bouw van het nieuwe stationsgebouw, ontworpen door architectenbureau Benthem Crouwel. Het moet eind 2012 af zijn. De vernieuwing gaat perronsgewijs, zodat Rotterdam Centraal kan blijven functioneren. Het nieuwe station krijgt twee overkappingen: een glazen dak met houten lamellen boven de sporen en een schuin oplopend roestvrijstalen stationsdak dat het halve stationsplein overkapt. De stationshal wordt van glas en blijft leeg, op een boekwinkel en de entree naar het metrostation na. De stationsmiddenstand komt in de voetgangerstunnel naar de sporen. De haveloze omgeving rond het station moet de komende jaren uitgroeien tot een bruisend zakendistrict.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden