'Kiss of ...' is nu al geslaagd

BIANCA BARTELS

Musical

Opus One Kiss of the Spider Woman ****

Grote thema's op een klein podium. Het Amsterdamse Zonnehuis, in 1932 gebouwd voor de arbeiders van de NDSM-werf, is stijlvol hersteld en nu klaar voor een carrière als volwaardig buurttheater. Maar de allure van de openingsmusical 'Kiss of the Spider Woman' reikt ver over buurtgrenzen. Niet alleen doordat het verhaal zich afspeelt in Argentinië, waar twee mannen een cel delen - de een vanwege zijn politieke overtuiging (René van Kooten), de ander vanwege zijn geaardheid (Alex Klaasen). Maar ook doordat het een groots verhaal is, over verdraagzaamheid, verraad, politiek verzet, martelingen en vooroordelen over homoseksualiteit.

Producent Opus One en vertaler/regisseur Koen van Dijk kozen niet voor de gemakkelijkste weg met deze niet-mainstream-musical - wat prijzenswaardig is in een klimaat van herhaling van succesmusicals. Wat het helemaal geslaagd maakt, is dat het toegankelijk genoeg is voor een groot publiek: geen highbrow-entertainment.

Korte scènes rijgen op hoog tempo de sterke nummers aaneen. De songs van John Kander (muziek) en Fred Ebb (tekst) bevatten spannende ritmes, van Zuid-Amerikaanse samba, tango en bossa nova tot shownummers. De vierkoppige liveband speelt soms bijna verstild, gevoelig, maar pakt ook krachtig uit.

Van Dijk koos voor een kleinere uitvoering dan de grote broadwayproductie, maar toch weet hij met acht acteurs genoeg show te brengen om de dromen te verbeelden die de gevangenen op de been houden. Molina (Klaasen) denkt telkens aan zijn favoriete films met actrice Aurora (Marjolein Teepen). Het scène-voor-scène verbeelden van die films zorgt voor de nodige lucht. Net als de dansnummers met vloeiende bewegingen, staccato accenten en Bob Fosse-achtige choreografieën.

Daarnaast voelen we de wanhoop van de twee onder druk gezette gevangenen die elkaar eerst niet kunnen uitstaan maar van elkaar gaan houden. En dan is er de symboliek van de verraderlijke spinnenvrouw, een rol van Aurora, die Molina probeert te verleiden haar te kussen.

Teepen (ook spinnenvrouw, moeder en geliefde) is een prachtige danseres, sterk als spinnenvrouw: sluw en krachtig slaat zij om zich heen. Zacht en verleidelijk is ze nog minder overtuigend, waardoor je de fascinatie van Klaasen voor zijn idool niet optimaal voelt.

Klaasen en van Kooten zijn aan elkaar gewaagd, twee sterke acteurs en zangers. Maar ook zij kunnen nog groeien in de geloofwaardigheid en de rauwe kantjes van hun personages. Laten we hopen op een verlenging van de productie.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden