Kirov komt week naar Den Haag

DEN HAAG, UTRECHT - Volgend jaar maart zal de Kirov Opera een week lang neerstrijken in het Danstheater aan het Spui met twee geensceneerde produkties, 'De Speler' van Prokofjef en 'Prins Igor' van Alexander Borodin. Van beide opera's worden drie voorstellingen gegeven. Bovendien zal Kirov in die periode concertant optreden in Muziekcentrum Vredenburg met 'Pique Dame' van Tsjaikovski.

De plannen voor de gastoptredens in Den Haag werden al ontwikkeld vóór er sprake was van een chefdirigentschap bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest van Kirov-chef Valery Gergjev. Uit die verbintenis kwam het speciale Gergjev-festival in Rotterdam voort dat volgend jaar september begint, onder meer met optredens van de Kirov Opera. Dan gaat het om 'De verloving in het klooster' van Prokofjev in scènische voorstelling in de Rotterdamse Schouwburg en 'Don Carlos' van Verdi concertant in Ahoy'. In die periode doet Kirov ook concertant Amsterdam (Matinee op zaterdag) aan met 'Roeslan en Ludmilla' van Glinka. Bij elkaar geeft Kirov in 1996 tien uitvoeringen in Nederland.

Het contract met het Danstheater kwam tot stand nadat Gergjev die zaal had bezocht en er ook een voorstelling van het Nederlands Danstheater bijwoonde. “Hij was direct enorm enthousiast over de ruimte en over de akoestiek,” zegt Michael de Roo, zowel directeur over de zaal als over het dansgezelschap. “Toen lag het nog in de bedoeling met Rotterdam een samenwerking aan te gaan, maar het Rotterdams Orkest is inmiddels een eigen weg gegaan.”

De Roo heeft meer plannen met opera aan het Spui in zijn eigen theater, ondanks uitgewerkte plannen om een operagebouw in de omgeving neer te zetten. “De gemeente Den Haag verkeert financieel nog steeds in een moeilijke situatie,” zo reageert De Roo. “Ik kan me niet voorstellen dat zij enig risico wil lopen. Carel Birnie heeft al een fenomenaal huis neergezet met uitstekende zichtlijnen en akoestiek. Voor mij is er geen reden om te wachten om ons theater te profileren.”

Wat hij na Kirov denkt te brengen, kan hij nog niet zeggen. Belangrijk vindt De Roo de inbreng van de Nationale Reisopera die snel aanhang wint in Den Haag; de laatste produktie, 'Le Nozze' was uitverkocht (1001 plaatsen). Hij wil ook op grotere schaal samenwerken met buitenlandse dansgezelschappen, zowel in co-produkties als met uitwisseling, “want overal wordt het geld schaars.” Met het Frankfurt Ballett is al tot een nauwe samenwerking besloten.

Lopen Den Haag en Rotterdam elkaar niet in de weg met zoveel Kirov op korte afstand bij elkaar? Kees Hillen, artistiek leider van het RPhO, stipt aan dat veel liefhebbers menen dat er nooit te veel Kirov kan zijn. “Gergjev is overigens de eerste om in te zien dat hij zijn eigen festival aanvreet als hij ook steeds in Den Haag zou komen.”

Tenorproblemen

Afgelopen dagen gasteerde Kirov concertant in Amsterdam (zondagavond) met het Requiem van Verdi en in Utrecht (woensdagavond) met 'Tosca' van Puccini. In beide gevallen kampte het gezelschap, geleid door Gergjev, met tenorale problemen. Op beide avonden bracht de 27-jarige Russische tenor Sergei Koenajev redding. In het uitverkochte Vredenburg in Utrecht nam hij na de eerste acte de rol van Cavaradossi over toen Vladimir Galuzin tijdens het eerste bedrijf op cruciale, hoogliggende momenten helemaal uitviel en in lagere ligging duidelijk een verkouden klank produceerde.

Gergjev gaf met solisten, koor en orkest weliswaar een emotioneel krachtige uitwerking van Puccini's liefdesdrama, maar in de rolkarakterisering bleven Valentina Tsydipova als Tosca en Victor Chernomortsev als Scarpia in een gemiddelde expressie hangen. Koenajev sloeg zich, hevig bladerend in zijn partij, met iets te lichte stemmiddelen ook figuurlijk moedig door zijn rol heen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden