Kinderziektes schaden imago Randstadrail

door Bart Zuidervaart

Randstadrail, de snelle spoorverbinding tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam, hobbelt van vertraging naar ontsporing. Het imago van ’snel en betrouwbaar’ loopt hierdoor een deuk op.

Sinds anderhalve week zoeft Randstadrail vanuit het centrum van Den Haag, door de tramtunnel en langs het centraal station, richting Zoetermeer. De nieuwe blauw-witte voertuigen ogen luxe. Reizigers roemen de hoge frequentie van de lightrail, de lage instap op de perrons en de toegankelijke en transparante stations.

Tot zover het goede nieuws. Want het prestigeproject komt verder tot nu toe vooral in het nieuws door gemiste deadlines en ontspoorde voertuigen.

Randstadrail had oorspronkelijk begin augustus op het hele traject tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam moeten rijden. Dat werd verschoven naar begin september en vervolgens uitgesteld tot eind oktober. Vlak voor de officiële ingebruikname op 29 oktober bleek dat er tijdens proefritten op twee van de drie trajecten nog steeds sein- en wisselstoringen waren. Alleen op het stuk tussen Zoetermeer Oosterheem en Den Haag werden de testen voldoende bevonden.

Sindsdien gaat Randstadrail gebukt onder incidenten. Vorige week woensdagochtend legde een seinstoring het traject tussen Den Haag en Zoetermeer grotendeels plat. Diezelfde avond herhaalde dit scenario zich. Reizigers in de spits kwamen na uren vertraging uiteindelijk per bus op de plaats van bestemming. Vrijdagavond ontspoorde een voertuig van Randstadrail bij het Centraal Station in Den Haag. De volgende ochtend schoot een ander voertuig, in dezelfde bocht, uit de rails.

In beide gevallen vielen geen gewonden, benadrukt de Haagse vervoermaatschappij HTM. Volgens een woordvoerder is het zeker dat de ontsporing is veroorzaakt door een mankement aan de rails, en niet door de voertuigen van Randstadrail.

Maar in de publieke opinie is Randstadrail de schuldige. De Haagse gemeenteraadsfracties van SP en CDA pleiten nu voor tijdelijk stillegging van het project om meer testritten te kunnen maken. Volgens de oppositiepartijen jaagt Randstadrail de reizigers momenteel de auto in, in plaats van het openbaar vervoer.

Maar voor wethouder Pieter van Woensel (VVD, verkeer) is dat onbespreekbaar. „We hebben van tevoren duidelijk gezegd: ’er zullen kinderziektes optreden’. Daar hebben we geen geheim van gemaakt”, zegt Van Woensel.

„We kunnen zes maanden testen en proefdraaien, maar dat is ook slecht voor het imago van het openbaar vervoer, en Randstadrail in het bijzonder.”

De wethouder rekent erop dat het hele project voor het einde van het jaar operationeel zal zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden