Kinderpostzegelactie: ook voor pleisters, kaarten en usb-sticks

Postzegels raken uit de tijd, maar met kinderzegels gaat het (nog) goed

Zodra de school uit is, gaan ze vanmiddag op pad, de kinderen uit de hoogste drie klassen van 5000 scholen die meedoen aan de Kinderpostzegelactie. De postzegels worden dit jaar gesierd door kinderportretten uit het Rijksmuseum. Wie denkt: 'wat heb ik vandaag de dag nog aan postzegels?', kan briefkaarten of pleisters kopen. In sommige wijken hebben de schoolkinderen ook usb-sticks in hun assortiment.

Postzegels kopen om geld in te zamelen voor 'het misdeelde kind', is een actie die al stamt uit 1924. De zegels konden opgehaald worden bij het postkantoor. In 1948 kwam een onderwijzer op het idee om schoolkinderen de zegels aan de deur te laten verkopen: hulp 'van het kind, voor het kind'.

Aan de vormgeving van de zegels werd ieder jaar weer bijzonder veel aandacht besteed: sommige ontwerpen wonnen internationale kunstprijzen. Zowel prins Claus (in 1972) als koning Willem-Alexander (in 2012) zetten hun drie kinderen voor de zegels op de foto. Nooit werden er zoveel zegels verkocht als toen Amalia, Alexia en Ariane op de zegel stonden. De opbrengst in 2012 was een record: 11,6 miljoen euro. In 2013 werd dat record overigens, met ontwerpen van Anton Corbijn, geëvenaard.

"Postzegels blijven onze belangrijkste actie." Maar Ilja van Haaren, directeur van de Stichting Kinderpostzegels Nederland, erkent dat de digitalisering niet meehelpt. "Bij PostNL gaat het slecht met de verkoop van zegels, bij ons gelukkig nog niet." Toch zoekt de stichting alvast naar andere bronnen van inkomsten: sinds vijf jaar kun je ook donateur worden. "Met 50 cent aan de deur zijn we al blij." De Stichting Kinderpostzegels krijgt bovendien ook geld van de Postcodeloterij, de Vriendenloterij en, voor bijvoorbeeld een actie tegen gedwongen kindhuwelijken in Afrika, van het ministerie van buitenlandse zaken. In 2010 kwam 28 procent van de inkomsten van de stichting uit andere bronnen dan de zegelactie. Volgend jaar moet dat 36 procent zijn.

Leerlingen halen ieder jaar hogere bedragen op bij de zegelactie, afgelopen jaar gemiddeld 58 euro, "maar dat komt met name doordat de postzegelprijzen stijgen", zegt Van Haaren. De postzegelprijs wordt bij de actiezegels met de helft verhoogd. Dat bedrag, dit jaar 32 cent, gaat naar de stichting. Het geld gaat dit jaar naar onderwijsorganisaties als het Rotterdamse Katrol. "Hier gaan studenten als vrijwilliger op bezoek bij kinderen in de laatste klassen van de basisschool of in de brugklas, die moeilijk kunnen meekomen. Ze spelen een spelletje thuis, of helpen met huiswerk. Wij hebben gezocht naar een project dat schooluitval moet voorkomen. We vroegen ons af: waar zitten nog hiaten in de ondersteuning van kinderen, en wie vult die op? Dit was zo'n bijzonder project."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden