Kinderopvangcentra zoeken in allerijl oplossing voor verboden stint

Beeld Fabrikant stint

Nu de stints per direct verboden zijn op de openbare weg, werden kinderen vanochtend per fiets, bakfiets, auto of te voet van de opvanglocaties naar school gebracht. Kinderopvangcentra moesten stante pede alternatief vervoer regelen.

De radertjes gingen bij de kinderopvanglocaties van SWKGroep direct draaien nadat minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) de stint – een elektrische bolderkar – gistermiddag van de weg haalde. “We ontvingen rond vijven het nieuws waarop er bij ons meteen een mail naar alle locaties de deur uit ging met het bericht dat stints uit voorzorg niet meer gebruikt mogen worden”, zegt Henrietta Smeekes van de kinderopvanggroep.

Daarna startte de grote puzzel: met bakfietsen, auto’s en busjes werden kinderen dinsdagmorgen naar de opvanglocaties gebracht. “We hebben op basis van de route en het verkeer gekeken wat de beste optie is. Op sommige plekken konden kinderen bijvoorbeeld te voet”, zegt een balende Smeekes. “Wij vinden de stint een fantastisch voertuig en hebben er met veel plezier gebruik van gemaakt, maar uiteraard heeft veiligheid bij ons prioriteit.”

Potentieel gevaar

Op basis van voorlopig onderzoek concludeerde de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) maandag dat de stint een potentieel gevaar op de weg is. De elektrische bakfiets werd onderzocht na het ongeluk in Oss, waarbij vier kinderen van de voorschoolse opvang om het leven kwamen toen de stint waarin zij zaten op een overweg in botsing kwam met een trein. De begeleidster en een meisje van elf raakten ernstig gewond.

Uit de eerste resultaten van ILT blijkt dat de gashendel van de bolderkar kan breken waarna deze stilvalt of juist versnelt en niet meer remt. Ook zijn er door de fabrikant van de stint veranderingen aan de bolderkar aangebracht die niet aan het ministerie zijn doorgegeven.

Zorgelijk

Sebastiaan Dekkers is directeur van Colombus Junior Kinderopvang, met tientallen vestigingen in het oosten van Nederland. Hij zegt geschrokken te zijn van de eerste bevindingen van de inspectie. “Als het waar is dat er aanpassingen aan de stint zijn gedaan zonder deze te melden, dan vind ik dat zorgelijk, ja”, aldus Dekkers. Columbus bezit zeventien stints, die na het ongeval in Oss in eerste instantie nog gewoon gebruikt werden. “Nu kwam de bakfiets met elektrische trapondersteuning weer van stal, of is er een taxi ingezet”, zegt Dekker.

Boosheid is er ook, bijvoorbeeld bij directeur Mano van der Blom van Kids Aktief, met vestigingen in Amsterdam en Amstelveen. “Wat ons betreft is dit belachelijk, wij willen de stint het liefst terug”, zegt de directeur. “Als je het mij vraagt zijn stints hartstikke veilig, we gebruiken ze al vier tot vijf jaar en hebben nooit een ongeluk of incident meegemaakt. Met gewone bakfietsen, die we nu weer moeten gebruiken, gebeuren meer dingen.”

Omslachtig

Het lukt volgens Van der Blom wel om alle kinderen op tijd op locatie te krijgen. “Maar omslachtig is het wel, met busjes, bakfietsen en de gewone fiets.” De directeur vraagt zich af waarom het ministerie op maandag met nieuws komt, in plaats van voor het weekend, zodat kinderopvanglocaties de tijd kregen om te zoeken naar een alternatief. “Nu moest iedereen op stel en sprong iets regelen, dat is in mijn ogen veel gevaarlijker.”

Lees ook: 

Onderzoek na ongeluk in Oss leidt tot verbod op de stint

Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur heeft besloten dat de stint, de elektrische bolderkar, met ingang van dinsdag niet meer de weg op mag.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden