Kinderlijke verbeelding van Columbus' reis naar Amerika 'CHRISTOPHER COLUMBUS - THE DISCOVERY'

Kinderlijke verbeelding van Columbus' reis naar Amerika

De versie van Ridley Scott met Gerard Depardieu als de koene zeevaarder komt er nog aan. De producenten Alexander en Ilya Salkind en James Bond-regisseur John Glen hebben de strijd om als eerste van de twee de bioscoop te bereiken gewonnen. Maar of we daar nu zo gelukkig mee moeten zijn...

In de Amerikaanse publieke opinie schijnt zich de laatste paar jaar een opmerkelijke kentering in de waardering voor de figuur Columbus te hebben voorgedaan. Door indianen wordt hij persoonlijk verantwoordelijk gesteld voor de genocide op hun voorouders, jonge 'Afro-Amerikanen' verwijten hem in scherpe rapteksten dat hij met zijn komst de gedwongen oversteek van hun voorouders inluidde.

De enige verrassing van 'Columbus' is dat deze schaduwkant aan de orde komt. De indianen zijn in moreel opzicht duidelijk superieur aan de botte Spanjaarden, Columbus ontpopt zich als een wreedaard die enkele meegenomen autochtonen met geweld christelijk gezang probeert aan te leren. Kennelijk is de politieke stemming in de Verenigde Staten zodanig, dat men zich in deze monsterproduktie geen geheel 'onbevlekte' ontdekking kon permitteren.

En dat terwijl de hele film, tot aan de aankomst op het Caraibische eilandengroepje, wel die richting leek op te gaan. Afgezien van het einde is 'Christopher Colombus' van een oubollige onnozelheid, zoals die de laatste jaren niet meer te zien was en eigenlijk ook niet meer mogelijk leek. De techniek, de kleuren en het gespendeerde geld zijn van nu, maar de aanpak, het tempo en het niveau zijn die van een avonturenfilm voor 14-jarigen uit de jaren vijftig.

Vergeeld

Het geheel wekt associaties met vergeelde tv-series als 'Ivanhoe' en vooral met het zich ook veel op boten afspelende 'Angelique'. Als dat wellicht prettige herinneringen bij u oproept, wees dan gewaarschuwd. Behalve akelig voorspelbaar is 'Christopher Columbus' traag, vervelend en gespeend van elke humor. De enige lichtpuntjes zijn onbedoeld lachwekkende dingen, zoals Columbus die op een rots over zee staat te turen met een natte vinger in de wind. Of Marlon Brando, die in zijn nadagen voor het tarief van enkele miljoenen dollars een paar keer mompelend door het beeld loopt. Of Tom Selleck, de acteur die misplaatst lijkt in elk ander kledingstuk dan een Hawaii-shirt, laat staan in het harnas van koning Ferdinand. Hoofdrolspeler George Corraface heeft voldoende charisma om zijn bemanning naar de overkant te krijgen, maar niet genoeg om deze potsierlijke draak te redden.

In 7 bioscopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden