Kinderen zijn de baas in hun eigen staat Candyland

Anita Twaalfhoven

Jeugdtheater

’Candyland’, voor jong en oud, van theater- en productiehuis BonteHond is te zien: t/m 1/6 in Almere en van 3 t/m 13 juli op het Over het IJ festival in Amsterdam. Info: www.bontehond.net

Op een heuveltop in the middle of nowhere van het landschap rond Almere staat een meisje met blonde krullen. „Ik heb over jullie gedroomd”, zegt ze door een microfoon tegen het publiek van de locatievoorstelling ’Candyland’. „Jij was er ook bij Bas”, zegt ze tegen een jongen die niet weet wat hem overkomt. Even later huppelt ze weg door het gras en lopen een voor een kinderen naar voren die je met een strak gezicht aankijken.

Niemand weet wat gaat gebeuren, we weten alleen dat de kinderen in deze voorstelling de baas zijn. Het is een beetje griezelig, want door hun stilzwijgen met de blik op oneindig lijken ze deel uit te maken van een geheimzinnige kindersekte.

Alexandra Broeder maakte de voorstelling in de open lucht voor het productiehuis van BonteHond dat jong regietalent de kans geeft de vleugels uit te slaan met eigenzinnige theaterproducties. ’Candyland’ biedt een theaterervaring die je niet snel vergeet.

Gedurende de voorstelling gaat het publiek in groepen uiteen, met een kind aan het hoofd. Na een wandeling door het riet verschijnt tussen de struiken een huiskamer in de open lucht, waar iedereen zijn tas moet inleveren en een kopje thee met een koekje geserveerd krijgt. Het wonderlijke landschapsdecor doet denken aan ’Alice in Wonderland’.

Steeds verschijnt een nieuw tafereel, met als hoogtepunt een serie gedekte tafels met borden macaroni in tomatenketchup. De kinderen voeren de volwassenen deze vieze maaltijd alsof zij kleuters zijn die niet zelf kunnen eten. Sommige mensen moeten giechelen, anderen kijken nerveus om zich heen en lijken te denken: „Waar gaat dit heen en krijg ik mijn spullen nog wel terug?”

’Candyland’, de titel staat met grote letters op een bord op hoge palen geschreven, is een land waar de rollen zijn omgedraaid. Je loopt als volwassenen rond in een wereld waar je willoos bent overgeleverd aan de grillen van kinderen.

Alexandra Broeder is een origineel talent en haar jonge acteurs spelen het spel zeer geroutineerd. Ze vallen geen moment uit hun rol. Ze kijken je indringend aan en niemand haalt het in zijn hoofd om hun gezag te betwisten. Het is hoogst komisch om te zien hoe het publiek in een kudde makke schapen verandert. Dat gebeurt kinderen in het alledaagse leven elke dag, denk je dan. ’Candyland’ is een eyeopener en houdt een heldere spiegel voor.

Bij het eindpunt van de wandeling staat een rij ledikanten, waar de kinderen onder de dekens kruipen. „Jullie komen morgen toch weer terug?”, vragen ze. En dan gaan ze eindelijk rustig slapen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden